Wegański orzechowiec piernikowy z czekoladą

Wegański orzechowiec to jedno z moich ulubionych ciast. Najlepiej w połączeniu z czekoladą i piernikową nutą. Czegóż chcieć więcej w długie zimowe wieczory? Orzechy uwielbiam i mogłabym je jeść garściami. Mają co prawda sporo kalorii, ale są to dobre kalorie. Świetnie zaspokajają głód i długo trzymają. Bardzo lubię robić z nich masła oraz wszelkiego rodzaju ciasta. Jadam je praktycznie codziennie i nigdy ich w domu nie brakuje – w odróżnieniu od tabletek przeciwbólowych*. A jak jeszcze połączę je z czekoladą lub daktylami to mam istne niebo w gębie. W okresie świątecznym chętnie łączę je z przyprawami korzennymi. Wychodzi z tego kwintesencja grudniowego smaku i aromatu. Za oknem biało, ale i słonecznie, w oddali góry, w ręce kawałek dobrego ciasta i cudownie owocowa herbata. Taką zimę lubię. Mam pyszny orzechowiec, z dodatkiem kakao oraz przyprawy piernikowej. Do tego dobrą, owocową herbatę. Śniegu i słońca co prawda nie ma, ale zaraz będą góry. Można więc przyjąć, że jest piękny grudniowy klimat i jesteśmy w gębowym raju. Nic, tylko się delektować.

Wegański orzechowiec w różnych wariantach dietetycznych

Przepis na wegański orzechowiec przygotowałam w trzech wariantach – wersję, jaką robię najczęściej, wersję dla bezglutenowców oraz diabetyków. Podstawą są oczywiście orzechy włoskie, a do tego mąka, słodzik i przyprawa piernikowa. W mojej kuchni często używam orkiszu. To dawna odmiana pszenicy, która staje się coraz bardziej popularna. To dobrze, bo orkisz jest przez nas lepiej trawiony niż pszenica zwyczajna i zawiera więcej wartości odżywczych. Należy jednak do zbóż glutenowych, ale gluten zawarty w orkiszu jest lepszej jakości niż ten pszeniczny i lepiej go tolerujemy. Co istotne dla diabetyków, indeks glikemiczny orkiszu jest raczej niski (IG <50), może być więc podstawą codziennego jadłospisu przy diecie cukrzycowej. Bezglutenowym zamiennikiem orkiszu w wegańskim orzechowcu będą ziarna amarantusa, które również często wykorzystuję w mojej diecie (niskoglutenowej). Jego indeks glikemiczny również jest niski (uwaga: amarantus ekspandowany ma wyższy IG). Można z niego przyrządzać ciasteczka, amarantusiankę oraz ciasta. Więcej o amarantusie przeczytacie tutaj: klik. Opcjonalnie do ciasta można dodać proszek do pieczenia, jednak ja nie lubię ani posmaku proszku, ani napuszonego ciasta. Takie lekko mokre nie zbyt grube ciasto sprawdza się u mnie najlepiej.

Przepis – czytaj dalej: http://dobrezielsko.pl/weganski-orzechowiec-piernikowy/2/.

wegański orzechowiec

28 myśli na temat „Wegański orzechowiec piernikowy z czekoladą

    • Wersja dla diabetyków specjalnie dla Ciebie – pytałaś o pomysły dla diabetyków, więc zmodyfikowałam przepis podstawowy. Mam nadzieję, że przyda się również innym czytelnikom. 🙂 Udanych świąt i wypieków!

    • A mi chodzi po głowie taki orzechowiec prawie z samych orzechów. Taki mega słodki i orzechowy… Chyba zaraz zrobię, bo nie usiedzę. 🙂

  1. jeden przepis a kilka wersji – świetny pomysł. W mojej kuchni jest tylko olej nierafinowany ponieważ uwielbiam smak kokosa i chyba jest on zdrowszy niż wersja rafinowana. Ostatnio robiłam ciasto bananowe na mące amarantusowej i miałam wrażenie, że właśnie przez nią ciasto wyszło mi gorzkie, ale mogę się mylić, bo mój talent do pieczenia ciast jest mocno ograniczony 🙂

    • Olej kokosowy nierafinowany jest najlepszy, jednak ma posmak kokosa, a tutaj mi on akurat nie pasuje. 😉 Co do mąki amarantusowej… hmmm… sporo osób wskazuje na ten problem, a mi się wydaje, że to kwestia złego przechowywania mąki, czy ziaren. Spróbuj kupić te produkty jak najbardziej świeże, czyli z dłuższą datą ważności i szybko spożyć.

    • To prawda, w tego typu ciastach można „schować” wiele dobrych składników i w ten sposób wprowadzać zdrowe słodycze. 🙂

Dodaj komentarz

Inline
Inline