bezglutenowa wegańska amarantusianka z orzechami
Bezglutenowe,  Ciasta, tarty i desery,  Śniadanie

Amarantusianka z orzechami, daktylami i figami

Gdy zbliża się jesień, na śniadania zaczynam robić coś na ciepło – w miseczce najczęściej jest owsianka, jaglanka, gryczanka, amarantusianka z orzechami i daktylami. Zauważyłam, że ostatnio tak co cztery dnia bardzo często na śniadanie jadam właśnie amarantusiankę. Owsianka nieco mi się przejadła i za każdym razem, jak tak się dzieje, robię przerwę i przerzucam się na amarantus. Z amarantusem jest jednak jeden mały problem – nie zawsze wszystkim podchodzi i potrzebuję dodać mu smaku. Dlatego też najczęściej łączę go z czymś bardzo słodkim, np. świeżymi daktylami, syropem klonowym lub miodem w wersji wegetariańskiej. Do tego dorzucam orzechy oraz sezonowe owoce i pyszne, pełnowartościowe wegańskie bezglutenowe śniadanie gotowe!

Bezglutenowy i pełnowartościowy amarantus

Bezglutenowy amarantus to bardzo dobre zielsko, zawiera pełnowartościowe i dobrze przyswajalne białko, a także równie dobrze przyswajalne i to w sporej ilości żelazo. Dzięki temu stanowi idealny składnik diety roślinnej. Amarantus najczęściej jest jadany w postaci poppingu dorzucanego do musli, ciasteczek, a także mąki dodawanej do wypieków oraz gotowanego ziarna, np. jako baza do amarantusianki. Więcej o amarantusie i jego właściwościach przeczytasz w tym wpisie.

Amarantusianka z orzechami i daktylami

Amarantusiankę łączę najczęściej z bardzo dojrzałym bananem, daktylami lub miodem w wersji niewegańskiej. Taka zdrowa słodycz świetnie niweluje charakterystyczny posmak amarantusa. Niektórzy nie chcą go jadać właśnie z tego powodu, nijak nie mogą przełknąć samego amarantusa. Dlatego dobrym patentem jest właśnie dodanie czegoś bardzo słodkiego, a przy tym zdrowego. Ugotowany amarantus można również zblendować, co wpłynie na lepszą wchłanialność zawartych w nim składników odżywczych – nie zawsze da się radę pogryźć drobne nasiona amarantusa. Ale taką papkę amarantusową lepiej się je właśnie w wersji słodkiej. Ja lubię dodawać do amarantusianki świeże daktyle. Wystarczy zblendować ugotowaną papkę amarantusową z kilkoma świeżymi daktylami, oczywiście po wyciągnięciu pestek.

Przepis na amarantusiankę z orzechami i daktylami

Proporcje na dwie porcje na pełnowartościowe wegańskie bezglutenowe śniadanie.

Składniki:

  • 150 g ziaren amarantusa
  • 2 szklanki wody lub mleka roślinnego (np. domowego kokosowego ➡ przepis)
  • 5 daktyli
  • 2 suszone figi
  • garść suszonych wiśni
  • garść suszonej morwy białej
  • garść orzechów włoskich
  • garść migdałów
  • garść nerkowców
  • garść orzechów pekan
  • kilka truskawek lub innych sezonowych owoców

Wykonanie:

Amarantus gotuję w mleku roślinnym lub w wodzie w proporcji 2,5:1 przez ok. 15-20 minut. Jeśli zauważysz, że mleka/wody jest za mało, dodaj kilka łyżek. Amarantus musi wchłonąć wszystko i zrobić się papkowaty, a najbardziej chłonie płyn pod koniec gotowania. Po ugotowaniu dodaję do amarantusa wypestkowane świeże daktyle i całość blenduję na papkę. Blendowanie jest opcjonalne, równie dobrze można zjeść amarantus bez blendowania. Do amarantusianki dodaję orzechy włoskie, pekan, migdały, nerkowce, suszone figi, wiśnie, morwę białą, truskawki, maliny, jeżyny… Wszelkie dostępne sezonowe owoce. Pełna dowolność.      

Przepis łatwy do adaptacji

Amarantusianka z daktylami to baza bardzo łatwa do tworzenia różnych kombinacji smakowych. Może stanowić pełnowartościowy składnik bezglutenowego wegańskiego śniadania, a także dodatek do wypieków lub racuchów. Amarantusiankę można jadać na ciepło lub przestygniętą, na przykład zabrać w słoiku do pracy. A wszystkie składniki znajdziesz w sklepie z ekologicznymi produktami na wagę BIOrę – stacjonarnie w Poznaniu oraz online.

Pysznych wegańskich pomysłów na zdrowe śniadania,
Małgosia 

Amarantus i jego właściwości:

Amarantus – właściwości i przepisy

Inny wegański przepis na amarantusiankę:

Amarantusianka z bakaliami słodzona bananem

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.