Budyń jaglany z czekoladą, orzechami i daktylami

Czekoladowy bezglutenowy wegański budyń jaglany

Budyń jaglany to taki deser, tudzież śniadanie, które robię z myślą o tym, aby się rozgrzać. Najczęściej ochota na taki czekoladowy budyń jaglany przychodzi mi wtedy, kiedy mamy drugą połowę kwietnia, zero stopni, a chwilami na minusie i zimę albo środek lata, deszcz co godzinę i 15 stopni. Wtedy marzę o cieple i jakimś ciepłym, rozgrzewającym deserku… I zazwyczaj robię pyszny wegański, naturalnie bezglutenowy, budyń jaglany z czekoladą. Czasem w wersji korzennej, aby się rozgrzać.

Budyń jaglany z czekoladą, czyli co zrobić z nadmiarem jaglanki

Budyń jaglany, podobnie jak zdecydowanie spora część moich kulinarnych eksperymentów, wyszedł mi kiedyś zupełnie przypadkowo – dzień wcześniej wsypało mi się za dużo kaszy jaglanej, jak przygotowywałam obiad i tak dumałam, co z tej nadwyżki wymodzić. Jako że następnego dnia miałam wyjeżdżać, lodówka świeciła pustkami i trzeba było wyjeść wszelkie pozostałe resztki. Praktycznie brak zielska właściwego podsunął mi pomysł, aby zrobić coś słodkiego i tak padło na wegański (bezglutenowy) budyń jaglany. Dodałam do niego to, co w domu jest zawsze – mleko kokosowe, kakao, orzechy i daktyle. Smakuje wybornie, jak budyń, ale dużo lepiej niż taki z torebki. Nie za słodki, idealny dla wielbicieli gorzkiej czekolady. Ale słodycz, jak to słodycz, można ją odpowiednio dawkować i modyfikować. Ja budyń jaglany robię także w wersji zupełnie kokosowej z owocami. Smakuje wtedy bardziej jak na wiosnę czy lato przystało.

Budyń jaglany w wersji korzennej

Czekoladowy budyń jaglany sprawdzi się nie tylko zimą, ale także w chłodne wiosenne czy letnie poranki i wieczory. Idealnie będą pasowały do niego iście jesienno-zimowe i świąteczne przyprawy, jak cynamon (cejloński), kardamon, goździki czy nawet imbir. Można zrobić z niego piernikowy budyń jaglany. W takim połączeniu na pewno rozgrzeje największych zmarzluchów.

Przepis na wegański budyń jaglany z czekoladą, orzechami laskowymi i daktylami

Proporcje podane na 2 duże porcje dla 2 osób, tudzież 4 w rozsądnej ilości.

Składniki:

  • 500 ml wody lub mleka roślinnego, np. domowego kokosowego
  • 400 ml mleka kokosowego gęstego (jedna puszka)
  • 200 g kaszy jaglanej
  • 2 łyżki kakao (najlepiej surowego)
  • 2 świeże daktyle lub namoczone suszone lub łyżka syropu daktylowego
  • kilka drobno pokrojonych orzechów laskowych lub łyżka kremu z orzechów laskowych
  • kilka kosteczek gorzkiej czekolady
  • szczypta soli
  • opcjonalnie: wybrane przyprawy korzenne

Wykonanie:

Kaszę jaglaną płuczę dwa razy, a następnie przelewam wrzątkiem, aby była neutralna w smaku i nie miała posmaku goryczki. Następnie zalewam ją wodą w proporcji 2,5:1 i gotuję przez ok. 15-20 minut. Po ugotowaniu kaszę odstawiam i pozwalam jej dość do siebie. Następnie dodaję do niej mleczko kokosowe, kakao, pokrojone daktyle oraz orzechy laskowe (lub obłędnie grzeszny krem w 100% orzechowy) i szczyptę soli oraz opcjonalnie, wg uznania, przyprawy korzenne.Wszystko razem blenduję (ja używam blendera molekularnego Ronic Zyle, który nadaje budyniowi aksamitną gładkość). Odstawiam na parę minut, aby budyń jaglany nieco zastygł. Możesz go także podgrzać, jak wolisz. Ja przed samym podaniem posypuję go jeszcze zestruganą gorzką czekoladą.

Czekoladowy budyń jaglany, czyli wspomnienie z dzieciństwa

Budyń jaglany robi się szybko i banalnie prosto, a naprawdę potrafi zaskoczyć efektem. Smakuje idealnie budyniowo i przywołuje smaki dzieciństwa. Moje niegdysiejsze desery składały się właśnie z budyniu czekoladowego, ale takiego z torebki. Teraz mogę cieszyć się zdrowszą wersją budyniu na bazie kaszy jaglanej, do tego gorzka czekolada przełamana słodyczą daktyli i orzechową nutą. Idealne połączenie, z których wychodzi zdrowy, wegański, bezglutenowy deser. Pycha!

Udanych wspomnień, 
Małgosia

Wypróbuj także inne wegańskie desery z kaszą jaglaną i mlekiem kokosowym:

Czekoladowy jagielnik z malinami i migdałami

Wegański jagielnik kokosowy z migdałami

Wegański jagielnik orzechowy bez pieczenia

14 Replies to “Budyń jaglany z czekoladą, orzechami i daktylami”

  1. Uwielbiam ten przepis! Potem posypuję wiórkami kokosowymi ;) Bardzo często jem na śniadanie
  2. zapowiada się przepysznie ! chyba wypróbuję Twój przepis
  3. Wygląda przepysznie, wyrzuciłabym jednak daktyle, których szczerze nie znoszę.
  4. Robię budynie jaglane i bardzo je lubię :) pyszny pomysł z orzechami i czekoladą
  5. Wygląda przepysznie! Będę musiała wypróbować :)
    1. Dziękuję, inspiruj się. :)
  6. Człowiek próbuje w internetach pracować, ale takie widoki zdecydowanie przeszkadzają - i znowu decyzja do podjęcia, pracowac czy iść jaglanke gotować ;)
  7. O tej godzinie takie smaki! Bardzo lubię jaglaną kaszę i wszystko, co z niej się robi, ale kasza ma wysoki indeks glikemiczny i przy mojej insulinooporności powinnam się jej niestety wystrzegać :(
    1. Niestety, 100 g gotowanej kaszy jaglanej ma indeks glikemiczny ok. 70, więc to produkt, którego przy insulinooporności należy unikać. Oczywiście w ogólnym założeniu, bo to też zależy z czym i ile na raz się kaszy jaglanej jada.
  8. Zaraz muszę z domu wychodzić, a jestem w proszku, a tu takie posty mi wyskakują! No jak można? Jak to pięknie wygląda, jaka szkoda, że teraz nie mogę sobie przyrządzić królewskiego śniadania :(( no ale obowiązki wzywają. Zrobię jak przyjdę do domu! Muszę, bo coś czuję, że będzie mnie to prześladować dziś cały dzień!
  9. Zapisałam sobie przepis ;)
  10. Wygląda pysznie! Od razu nabrałam apetytu:) Zapisuję przepis:)
  11. uwielbiam budyń jaglany ! <3
  12. Mniam! Wygląda smacznie :D

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.