Dietetyczne postanowienia noworoczne - od czego zacząć?
Inne,  Zdrowie

Dietetyczne postanowienia noworoczne – od czego zacząć?

Dietetyczne postanowienia noworoczne to jedne z najczęstszych, jakie sobie zapisujemy. Początkowo bardzo nam zależy, aby się ich trzymać, ale nie zawsze udaje się ich przestrzegać. Różne są tego przyczyny i różne czynniki powodują, że czasem pewne rzeczy są dla nas łatwiejsze, a inne trudniejsze. Niemniej jednak, uważam, że dobre codzienne nawyki żywieniowe to podstawa zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia i po prostu satysfakcji ze swojego życia. Obejmuje to nie tylko postanowienia dietetyczne, ale także te związane z aktywnością fizyczną. Z reguły idą one w parze.

Dietetyczne postanowienia noworoczne

Początek wszystkiego nowego, co nas w życiu spotyka to zmiany same w sobie. Podświadomie traktujemy tak również kolejny, nowy rok. Skoro nowy, to i zmiany. I chociaż nie zmienia się nasza rzeczywistość, to chcemy zacząć z przytupem „coś nowego”. Pamiętaj jednak, że zdrowie nie czeka na magiczną datę pierwszego stycznia, nie odlicza czasu do północy, żeby zrobić pstryk i przestawić się na zmiany. Wyrabianie zdrowych nawyków żywieniowych to kwestia czasu i systematyczności. Budowanie krok po kroku kolejnych dobrych codziennych praktyk. Na stałe, nie tylko w styczniu. O swoje zdrowie powinniśmy się troszczyć codziennie przez cały rok, aby jak najdłużej cieszyć się dobrą kondycją. Dlatego tak ważne

Konsultacje dietetyczne

Jeśli w wprowadzaniu zdrowych nawyków żywieniowych nie jest Ci łatwo, nie bój się prosić o pomoc! Warto porozmawiać o tym z najbliższymi oraz z dietetykiem. Możesz również zapisać się do mnie na konsultacje (więcej informacji znajdziesz tutaj). Konsultacje dietetyczne pomogą Ci w komponowaniu zdrowej diety na co dzień. Dowiesz się także, co z czym łączyć, jakie produkty wybierać i jak dopasować sposób odżywiania do Twojego stanu zdrowia i trybu życia. Konsultacje dietetyczne są zalecane we wszelkich dietach eliminacyjnych, w tym także w diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej. Ja jestem zdania, że są ważne dla każdego i warto wybrać się do dietetyka.

Jak zacząć wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe?

Niezależnie od tego, czy jest połowa roku, czy też zaczął się nowy rok, chcesz zrobić listę postanowień i masz swoje dietetyczne postanowienia noworoczne, mam dla Ciebie kilkanaście rad, które warto wprowadzić do swojego codziennego „grafiku” bez zbędnego zastanawiania się – najlepiej od razu! Ale w swoim rytmie, etapami, zwłaszcza jeśli jakieś zasady sprawiają Ci trudności. Kolejność moich rad jest przypadkowa, bo wszystko jest ważne. Dopasuj, co dla Ciebie jest najważniejsze i nad którym aspektem swojego odżywiania chcesz popracować.

1. Zaczynaj dzień od powolnego wypicia szklanki wody mineralnej w ciągu 30 minut. Świetnie nawodni ciało po całej nocy.

2. W ciągu godziny po przebudzeniu zjedz porządne śniadanie, w którym nie zabraknie pełnoziarnistych płatków zbożowych, razowego pieczywa, orzechów oraz owoców lub warzyw. Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu pobudzisz metabolizm i będziesz mieć energię do działania.

3. Jedz warzywa i owoce. Warzywa to podstawa zdrowej diety. Uzupełniaj je owocami. Pół kilograma zielska dziennie to minimum. Najlepiej w postaci surowej, lekko gotowanej oraz pieczonej. Z warzyw i owoców wyciskaj i pij świeże soki.

4. Spożywaj posiłki regularnie, mniej więcej co 2,5-3 godziny. Jedz 4-5 razy dziennie. Ale nic na siłę. Słuchaj swojego organizmu, on sam często podpowiada Ci, na co ma ochotę i kiedy ma ochotę zjeść. Mówię tutaj o porządnym posiłku, a nie ochocie na słodycze.

5. Staraj się pić między i przed posiłkami, łącznie ok. 2 litrów płynów dziennie a czasem i więcej, w zależności od potrzeb, np. kiedy intensywnie trenujesz.

6. Wybieraj zdrowsze „dopalacze”, na przykład białą lub zieloną herbatę albo yerba matę.

7. Jedz jak najwięcej produktów nieprzetworzonych, a jak najmniej żywności przetworzonej. Omijaj szerokim łukiem produkty „plastikowe”, kolorowe, wypełnione sztucznymi dodatkami.

8. Czytaj etykiety. Nie ulegaj wpływom i reklamom. Wybieraj rozsądnie. Uwzględniaj przede wszystkim potrzeby swoje i swoich bliskich.

9. Unikaj monotonii na talerzu, dbaj o to, aby Twoja dieta była różnorodna, spożywaj ok. 40 różnych produktów (składników potraw) tygodniowo.

10. Obserwuj swoje ciało, badaj się regularnie. Zapobiegaj, zamiast leczyć. Byle katar nie jest podstawą do tego, by latać po lekarzach, ale zwracaj uwagę na niepokojące objawy i jeśli takie się pojawią – działaj.

11. Unikaj kolorowych pastylek i antybiotyków, jeśli tylko możesz. Wybieraj naturalne witaminy i składniki mineralne w postaci różnokolorowych warzyw i owoców. Jeśli czegoś nie ma w Twoim pożywieniu – suplementuj, ale z głową. Zanim zaczniesz coś suplementować, oznacz poziom danej substancji we krwi, sprawdź, czy jest to potrzebne. Skonsultuj się z dietetykiem oraz lekarzem. Na diecie wegańskiej zwróć przede wszystkim uwagę na witaminę B12 oraz żelazo. W okresie zimowym (niezależnie od stosowanej diety) zalecana jest suplementacja witaminy D3 dla ogółu populacji. Odpowiednie dawkowanie najlepiej skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

12. Śpij codziennie nieprzerwanie przez min. 7 godzin, staraj się chodzić spać przed północą i kłaść się codziennie spać mniej więcej o tej samej godzinie. Przewietrz sypialnię przed snem.

13. Jeśli boli Cię głowa, zwolnij, uspokój się, połóż się, napij się wody, przewietrz pomieszczenie, w którym przebywasz, idź na spacer.

14. Przeganiaj stres, gdzie pieprz rośnie. Wiem, wiem, łatwo się mówi, ale staraj się panować nad emocjami. Pamiętaj, że problemy najczęściej tworzą ludzie i czasem od Ciebie i od Twoich reakcji zależy, czy uda się je szybko i sprawnie rozwiązać. Stres potrafi wyzwolić bardzo dużo negatywnych emocji, a także stany chorobowe w naszym organizmie.

15. Co jakiś czas wyjedź za miasto, weź jeden czy dwa dni wolnego i zrób sobie długi weekend z najbliższymi albo też i w pojedynkę. Jedź tam, gdzie lubisz przebywać.

16. Wsłuchuj się w siebie. Zaufaj sobie.

17. Ruszaj się. 30 minut ruchu dziennie to minimum! Może to być nawet szybki spacer. Warto uprawiać sport 3 razy w tygodniu po 30 minut. Dla ciała i dla ducha.

Zdrowo jedz i ruszaj się, by być szczęśliwym

Masz swoje dietetyczne postanowienia noworoczne? Jeśli tak, to nie zapomnij o nich po miesiącu! Cel zdrowych nawyków jest jeden i ponadczasowy: być zdrowszym, czuć się lepiej i zachować zdrowie, jak najdłużej. Po prostu być szczęśliwszym. Przez cały rok. ❤

Jak myślisz, co jeszcze warto dorzucić do tej listy? Czy przestrzeganie tych zasad sprawia Ci trudności? A może wręcz przeciwnie, są dla Ciebie tak oczywiste, że nie postrzegasz ich w kategorii „zasad do przestrzegania”? Czy masz swoje dietetyczne postanowienia noworoczne? Napisz w komentarzu pod tym wpisem!

Trzymam za Ciebie kciuki!
Małgosia

2 komentarze

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
dobre nawyki żywieniowe postanowienia noworoczne
Dobre nawyki żywieniowe a postanowienia noworoczne

Dobre nawyki żywieniowe to jedne z najczęstszych postanowień noworocznych. Każdy z nas zapewne wie i ciągle słyszy, że trzeba zdrowo...

Zamknij