śliwkowy koktajl

Śliwkowy koktajl z nasionami chia, daktylami i aronią

Jak dobrze rozpocząć dzień? Pysznym owocowym koktajlem! Co powiecie na aroniowy lub śliwkowy koktajl z nasionami chia? Ja uwielbiam owoce na śniadanie. Zawierają sporo wody, a dzięki temu idealnie nawadniają organizm po całej nocy. Dostarczają antyoksydantów, składników mineralnych i błonnika. Świetnie pasują do amarantusianki, jaglanki oraz owsianki. Latem lubię mieszać w miseczce sezonowe owoce i dobierać je kolorystycznie, wyciskać soki i robić koktajle w różnych połączeniach smakowych i kolorystycznych.

Nasiona chia, czyli dobre zielsko!

Chia to nasiona pochodzącej z Ameryki Południowej szałwii hiszpańskiej, która należy do tej samej rodziny, co mięta i melisa. To zdecydowanie dobre zielsko! Jakie składniki odżywcze znajdziemy w tych drobnych nasionkach? Przede wszystkim sporo białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych w odpowiednich proporcjach, antyoksydanty, błonnik, składniki mineralne (wapń, żelazo, magnez) i witaminy (B1, B2, B3) w imponujących ilościach. Gęstość odżywcza nasion chia jest duża i przez to można określać je jako superfood. Mają niesamowite zdolności wchłaniania wody i łatwo pęcznieją, dzięki czemu nadają się do zagęszczania różnych potraw. Dlatego też są świetnym dodatkiem do koktajli i puddingów, ale możemy dorzucać je także do porannej owsianki, czy sałatek. Ich zastosowanie jest dosyć szerokie, zwłaszcza że mają neutralny smak. Ja używam ich także do zagęszczania ciasta na naleśniki, czy pancakesy. Przed spożyciem nie trzeba ich mielić, ale warto to zrobić, wtedy wchłonie się więcej cennych substancji. Nie przesadzajmy jednak z ilością – jedna, dwie łyżki dziennie wystarczą.

Śliwkowy koktajl, czyli spora dawka błonnika

Śliwkowy koktajl to bardzo sycąca propozycja, a do tego idealna dla osób, które cierpią na zaparcia i są w trakcie diety odchudzającej. Wystarczy kilka śliwek i łyżka nasion chia. Śliwki trzeba oczywiście wypestkować, dodać nasiona chia i zblendować. Śliwki dają szybko uczucie sytości i trzymają dosyć długo. Ja dodaję też czasem kilka łyżek mleka roślinnego (np. kokosowego) lub łyżkę tahini albo masła orzechowego.

Śliwkowy koktajl, czyli jak przemycić zdrową aronię

Ostatnio mam fazę na bardzo zdrową aronię, z której również robię koktajle, ale jednak sama aronia jest dosyć cierpka i zblendowana nie daje gładkiej konsystencji. Warto więc przemycać ją w towarzystwie innych owoców, np. jabłek, które niwelują jej cierpkość. Ja dorzuciłam aronię do śliwkowego koktajlu z nasionami chia i wyszedł pyszny koktajl! Bez żadnego dodatku słodzika. I takie połączenie również bardzo Wam polecam!

Daktyle i aronia, czyli duet idealny

Aronia świetnie daje się zatuszować również daktylom. Wystarczy kilka daktyli i garść aronii i mamy świetny mus, do którego można dodać orzechy, migdały i płatki owsiane. Z dodatkiem mleka roślinnego wyjdzie pyszny i zdrowy koktajl. Daktyle idealnie niwelują cierpkość aronii i sprawiają, że jest ona zjadliwa na surowo, bez obróbki. Polecam Wam świeże daktyle (wyjmijcie pestki oczywiście) lub wcześniej namoczone suszone daktyle. Świetny patent na zdrowy koktajl.

A jakie są Wasze ulubione koktajle owocowe? Jakie dodatki dorzucacie do Waszych koktajli?
Małgosia

Wypróbujcie inne przepisy z aronią i śliwką:

Wegańskie ciasto ze śliwkami i z białym makiem

Wegańska migdałowa tarta z aronią w czerwonym winie

Śliwkowe crumble idealne na jesienne śniadanie

29 myśli na temat „Śliwkowy koktajl z nasionami chia, daktylami i aronią

  1. Takie koktajle są super rano, żeby się szybko postawić na nogi. A jak jest z kwestią łączenia składników? Bo ostatnio się w to wczytuję i tak się zastanawiam. Piję koktajl bananowy z liśćmi kalafiora. Banan podobno można ładować wszędzie, a czy mogłabym taki śliwkowy pić z jakimś zielskiem?
    • Ogólnie to ja jestem minimalistką ;) Na weganie dobrym połączeniem jest żelazo + miedź + witamina C. Pasują do tego wszelkie nasionka, orzechy + owoc albo warzywo. Zaproponowany koktajl to bardzo dobre połączenie pod tym kątem. Jeśli bardzo chcesz dorzucić tutaj coś zielonego, to może nie ze śliwkami, bo zielsko typowo zielone sprawi, że kolor będzie mało apetyczny, a przecież jemy też oczami ;) Jabłko, banan, ogólnie jasne owoce są świetne do czegoś zielonego. Polecam liście rzodkiewki, liście brokuła, szpinak oraz jarmuż.
  2. Dlaczego tak późno do Ciebie trafiłam?? Dzisiaj jestem już po śniadaniu, ale jutro spróbuję, tym bardziej, że uwielbiam chia!
  3. Ja z kolei nie za bardzo lubię nasionka Chia. Jadłam je regularnie, jednak nie powodowały żadnych widocznych rezultatów. Uznałam więc, że nie warto się męczyć, skoro smak mnie jakoś nie powala...:D
    • Nasiona chia w zasadzie są neutralne w smaku. Warto je dodawać (np. przemycać w postaci zmielonej w ciastach), gdyż wzbogacają dietę o witaminy i minerały. Podobnie można dodawać siemię lniane oraz nasiona babki płesznik i babki jajowatej. To również superfoods :)
    • W marketach chia nie widziałam. Najłatwiej kupić je przez internet. Nasionka chia od Bio Naura (i nie tylko) kupisz tutaj: https://www.bionaturalni.pl/catalogsearch/result/?cat=0&q=chia :)
      • Ostatnio w marketach też się zaczęły pojawiać, ja kupiłam w Biedronce np. a słyszałam że są też w Lidlu. Ale w mniejszych opakowaniach, za parę złotych.

Dodaj komentarz