topinambur inulina
Bezglutenowe,  Kolacja,  Obiad,  Przepisy wegańskie

Co to jest topinambur, czyli zdrowy słonecznik bulwiasty

Wiesz, co to jest topinambur? A może kojarzysz słonecznik bulwiasty? Topinambur to inaczej właśnie słonecznik bulwiasty. Smakuje całkiem podobnie do słonecznika, chociaż rośnie jak pyry. To bardzo zdrowe warzywo i warto je jadać, by wzmocnić swoją odporność. Poznaj właściwości topinamburu oraz moje pomysły na to, co przyrządzić z topinamburu.

Skrzyżowanie słonecznika i pietruszki

Nazwa topinambur pochodzi od uprawiającego ją niegdyś indiańskiego plemienia Topinamboore. Warzywo to jest obecnie popularne we Francji i we Włoszech, ale i u nas wraca do łask. Topinambur to inaczej słonecznik bulwiasty lub ziemna gruszka. I rzeczywiście smakuje jak skrzyżowanie słonecznika, gruszki i pietruszki. 😉 To takie małe chrupiące bulwy, które mają niezwykłe właściwości prozdrowotne. Działają oczyszczająco, regulują pracę przewodu pokarmowego, zawierają sporo krzemionki, witaminy B1, a także żelaza i potasu. Ze względu na swoje właściwości, zawartość witamin, makro- i mikroelementów oraz innych substancji bulwy topinamburu stanowią również surowiec farmaceutyczny oraz zielarski. Wyciągi z topinamburu mogą być stosowane w leczeniu m.in. chorób trawiennych, a dzięki zawartości różnych postaci błonnika, w tym inuliny, są zalecane przy nadwadze i otyłości. Przydaje się także przy zaparciach i jest polecany diabetykom.

Topinambur, czyli prebiotyk

Inulina zawarta w bulwach topinamburu jest prebiotykiem, czyli pożywką dla rozwoju korzystnej mikrobioty bakteryjnej, dzięki czemu reguluje pracę jelit. A gdy jelita mają się dobrze, a mikrobiota jest dobrze karmiona, to i zwiększa nam się odporność i mniej chorujemy. Krótko mówiąc, warto wprowadzić topinambur do swojej diety. Tylko nie należy z nim przesadzać – osoby, które nie spożywają za dużo błonnika na co dzień i jeszcze nie jadają regularnie topinamburu, powinny wprowadzać go do diety powoli, zaczynając od jednej małej bulwy co drugi dzień i stopniowo zwiększając do kilku. Ta ogólna zasada dotyczycą wprowadzania większej ilości błonnika pokarmowego do diety, inaczej będą przeboje jelitowe i dziwne odgłosy z brzucha. I tylko się zrazisz do

Jak przyrządzać topinambur?

Topibambur można spożywać po uprzednim ugotowaniu, parowaniu, duszeniu, pieczeniu (np. ze świeżym rozmarynem lub tymiankiem), smażeniu, a także na surowo pokrojone w plastry lub szatkowane. Surowe bulwy topinamburu są chrupiące, mają smak lekko orzechowo-słonecznikowy, zaś obrobione termicznie są bardziej ziemniakowate. Topinambur dodaje się do sałatek, robi się z niego zupy kremy, frytki i chipsy. Można nawet dodać plasterek do herbaty zamiast cytryny.

Przepisy z topinamburem

Topinambur przyrządzam na różne sposoby. Bardzo lubię zupę z warzywami korzennymi (topinambur, seler, pietruszka, pasternak), zupę krem pieczarkową z topibamburem i ziołami, podsmażony krótko z pieczarkami podany z surówkami i oczywiście surówkę – topinambur z czerwoną kapustą! Świetnie smakuje również jako chrupiąca przegryzajka. 😉 Bulwy najlepiej obiera się po uprzednim umyciu, pomoczeniu przez kilka minut w wodzie i lekkim wysuszeniu. Gotowany lub pieczony topinambur ciężko się obiera. Za to w smaku przypomina ziemniaki, a czas gotowania wynosi zaledwie 10-15 minut i trzeba uważać, żeby się nie rozgotowały. Jeśli tak się stanie, to od razu można przyrządzić z nich zupę krem. Pieczenie też jest dosyć krótkie, jakieś 20-25 minut. Jeszcze szybciej się je smaży pokrojone w plasterki. I w takiej postaci (oprócz surowej) smakują mi najbardziej.

Przepis na topinambur z pieczarkami w ziołach i oliwie

Oto przepis na szybki obiad dla 2 osób.

Składniki:

Proporcje podane na danie dla dwóch osób.

  • 300 g pieczarek
  • 150 suchej kaszy gryczanej
  • 2 małe bulwy topinamburu
  • ząbek czosnku
  • odrobina natki pietruszki
  • świeży tymianek lub rozmaryn (co, kto woli, ja wolę tymianek)
  • sól, pieprz
  • oliwa (lub olej kokosowy)
  • dużo zielska (u mnie kapusta czerwona, surowy topinambur, przyprawy, dobry nierafinowany olej)

Wykonanie:

1. Kaszę płuczę i gotuję przez ok. 15-20 minut w wodzie w proporcji +/- 2:1.

2. Bulwy topinamburu myję, obieram, kroję w plasterki.

3. Na patelni rozgrzewam łyżkę oliwy (lub oleju kokosowego) i wrzucam topinambur.

4. Dodaję sól, pieprz, czosnek oraz pokrojony tymianek.

5. Smażę dosłownie kilka minut.

6. Na drugiej patelni (lub na tej samej, po przełożeniu topinamburu do innego naczynia) duszę uprzednio umyte i pokrojone pieczarki.

7. Po odparowaniu wody dodaję łyżkę oliwy (lub oleju kokosowego), następnie doprawiam, pod koniec dodaję kaszę i zioła, mieszam.

8. Podaję z topinamburem oraz surówkami.

Co jeszcze można przyrządzić z topinamburu?

Topinambur przemycam również do risotto, innych zup kremów, a także piekę razem z innymi warzywami. Mam przepis jednogarnkowy, a raczej jednopatelniowy na risotto z pieczarkami i szpinakiem. Wypróbuj koniecznie! To smaczny i szybki pomysł na wegański bezglutenowy obiad.

Gdzie kupić topinambur?

Topinambur można kupić na ryneczkach, ale także w marketach jest coraz częściej spotykany. Teraz już wiesz, co to jest topinambur i będzie Ci dużo łatwiej znaleźć te małe pyszne bulwy wśród innych warzyw.

Podziel się swoimi pomysłami na dania z wykorzystaniem topinamburu!
Małgosia

46 komentarzy

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wyloguj swój mózg recenzja książki
Wyloguj swój mózg i kilka innych ważnych tematów

Do kolejnej recenzji książek wartych przeczytania wybrałam kilka, które zwróciły moją uwagę w ostatnich tygodniach. Jakoś tak się złożyło, że...

Zamknij