bezglutenowe wegańskie domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami
Bezglutenowe,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie

Domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami

Na śniadania najczęściej jadam powszechnie lubianą owsiankę w różnych kombinacjach. Dodaję do niej zdrowe kalorie, czyli orzechy i suszone owoce. Do tego mleko roślinne, moje ulubione laskowe! Zdrowa pycha – takie śniadanie to podstawa udanego dnia! Zgadacie się ze mną? Bardzo często robię domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami albo też innymi suszonymi owocami, np. żurawiną, gruszką, jabłkami czy śliwkami. Do tego świeży owoc, aby żelazo miało odpowiednie towarzystwo, czyli witaminę C i lepiej się wchłonęło. Takie śniadania lubię najbardziej!

Domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami

Domowe musli ma tę przewagę nad kupnym, że można do niego dodać to, co się chce! Dzięki temu można komponować ulubioną nutę smakową, np. cynamonową. Kolejnym atutem jest brak dodatku rafinowanego cukru albo innych niepotrzebnych dodatków. A poza tym wychodzi taniej i można przygotować taką ilość musli, jaka jest potrzebna. Ja robię z reguły kilka słoiczków i wystarczy mi na kilka śniadań. Najczęściej musli przygotowuję na bazie płatków owsianych, chociaż czasem je mieszam z innymi. Do płatków dodaję orzechy laskowe oraz suszone owoce – uwielbiam figi, które dodają słodkości całej mieszance i zawierają sporo wapnia, rodzynki, bez których nie wyobrażam sobie żadnego musli, a także daktyle. Wybieram niesiarkowane bakalie, czyli bez konserwantów, a także bez dodatku cukru – największy problem jest z żurawiną, do której jest najczęściej dodawany cukier. Ja wybieram taką, w której cukru nie ma albo jest go jak najmniej i są całe owoce. Starajcie się wybierać żurawinę z min. zawartością owoców 60%. Orzechy laskowe oraz migdały można lekko podprażyć na patelni lub w piekarniku przez kilka minut – dla podkręcenia smaku. Zdrowiej oczywiście ich nie prażyć, ale podprażone smakują lepiej. Do mojego musli dodaję zmielony sezam – zawiera sporo wapnia i dodaje fajnego smaku.

Bezglutenowe domowe musli

Domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami z założenia jest bezglutenowe – żaden ze składników nie zawiera glutenu. Jednakże przy ścisłej diecie bezglutenowej (np. przy celiakii lub innych dolegliwościach przy odpowiednich zaleceniach lekarskich) trzeba uważać szczególnie na płatki owsiane i wybierać bezglutenowe, czyli takie z odpowiednim oznaczeniem przekreślonego kłosa na opakowaniu. Dotyczy to również pozostałych składników, zwłaszcza jeśli w ofercie danego producenta znajdują się produkty zawierające gluten.

Przepis na domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami

Proporcje bakalii względem płatków owsianych można zwiększyć w zależności od własnych preferencji. Moje domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami wystarcza na cztery śniadania dla dwóch osób.

Składniki:

  • 400 g płatków owsianych (przy diecie bezglutenowej wybierajcie płatki owsiane bezglutenowe)
  • 100 g orzechów laskowych
  • 100 g rodzynków
  • 50 g fig
  • 50 g całej żurawiny (najlepiej bez dodatku cukru lub jego niewielkiej ilości)
  • 50 g migdałów
  • 50 g sezamu

Wykonanie:

1. Płatki owsiane przesypuję do dużego naczynia (np. miski lub szklanego słoika).

2. Orzechy laskowe oraz migdały lekko podprażam, a po ostygnięciu kroję na małe kawałki.

3. Figi, żurawinę oraz większe rodzynki również kroję na małe kawałki.

4. Sezam mielę w blenderze lub młynku do kawy przez chwilę i wrzucam do reszty składników.

5. Wszystko razem mieszam i przesypuję do słoiczków.

Musli czy granola?

Uwielbiam domowe orzechowe musli z figami i rodzynkami i lubię robić z niego także granolę – przepis znajdziecie tutaj.

Pysznych i zdrowych wegańskich śniadań!
Małgosia

One Comment

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
wegańska bezglutenowa tarta z pieczarkami i pomidorami na mące gryczanej
Tarta z pieczarkami i pomidorami na mące gryczanej

Od jakiegoś czasu chodzą za mną pomidory, zwłaszcza suszone, rukola, bazylia, pieczarki, sos pomidorowy i słonecznikowy sos czosnkowy. Idealne składniki...

Zamknij