topinambur inulina
Bezglutenowe,  Kolacja,  Obiad,  Przepisy wegańskie

Topinambur, czyli zdrowy słonecznik bulwiasty

Słyszałaś (słyszałeś) o topinamburze? Wiesz, że topinambur to inaczej słonecznik bulwiasty? Znasz jego właściwości? To bardzo dobre zielsko i warto je jadać. Właśnie dorwałam pół kilograma topinamburu w warzywniaku i będzie jutro na obiad zamiast pyrów.

Skrzyżowanie słonecznika i pietruszki

Nazwa topinamburu pochodzi od uprawiającego ją niegdyś indiańskiego plemienia Topinamboore. Warzywo to jest obecnie popularne we Francji i we Włoszech, ale i u nas wraca do łask. Topinambur to inaczej słonecznik bulwiasty lub ziemna gruszka. I rzeczywiście smakuje jak skrzyżowanie słonecznika, gruszki i pietruszki. 😉 To takie małe chrupiące bulwy, które mają niezwykłe właściwości prozdrowotne. Działają oczyszczająco, regulują pracę przewodu pokarmowego, zawierają sporo krzemionki, witaminy B1, a także żelaza i potasu. Ze względu na swoje właściwości, zawartość witamin, makro- i mikroelementów oraz innych substancji bulwy stanowią również surowiec farmaceutyczny oraz zielarski. Wyciągi z topinamburu mogą być stosowane w leczeniu m.in. chorób trawiennych, a dzięki zawartości różnych postaci błonnika, w tym inuliny, są zalecane przy nadwadze i otyłości.

Topinambur, czyli prebiotyk

Inulina zawarta w bulwach topinamburu jest prebiotykiem, czyli pożywką dla rozwoju korzystnej mikroflory bakteryjnej, dzięki czemu reguluje pracę jelit. Przydaje się także przy zaparciach i jest polecana diabetykom. Krótko mówiąc, jest to dobre zielsko i już. Tylko nie należy z nim przesadzać – osoby, które nie spożywają za dużo błonnika na co dzień i jeszcze nie jadają regularnie topinamburu, powinny wprowadzać go do diety powoli, zaczynając od jednej bulwy i stopniowo zwiększając do kilku. Taka zasada dotyczy ogólnie wprowadzania większej ilości błonnika pokarmowego do diety, inaczej będą przeboje i odgłosy z brzucha.

Jak przyrządzać topinambur?

Topibambur można spożywać po uprzednim ugotowaniu, parowaniu, duszeniu, pieczeniu (np. ze świeżym rozmarynem lub tymiankiem), smażeniu, a także surowe, pokrojone w plastry lub szatkowane. Surowe bulwy są chrupiące, mają smak lekko orzechowo-słonecznikowy, zaś obrobione termicznie są lekko ziemniakowate. Topinambur dodaje się do sałatek, robi się z niego zupy, frytki i chipsy. Można nawet dodać plasterek do herbaty zamiast cytryny.

Co zrobić z topinamburu?

Z topinamburu przyrządzam ostatnio różne posiłki, np. zupę pieczarkową z warzywami korzennymi (seler, pietruszka) i ziołami, podsmażony krótko z pieczarkami podany z surówkami. Dodałam surowego bezpośrednio do surówki, upiekłam ze świeżymi ziołami, zrobiłam chipsy. Topinambur świetnie smakuje jako chrupiąca przegryzajka. 😉 Bulwy najlepiej obiera się po uprzednim umyciu, pomoczeniu przez kilka minut w wodzie i lekkim wysuszeniu. Nie polecam obierania po pieczeniu. Gotowane topinambury przypominają w smaku ziemniaki, a czas gotowania wynosi zaledwie 10-15 minut i trzeba uważać, żeby się nie rozgotowały. Jeśli tak się stanie, to od razu można zrobić zupę krem. Jeszcze szybciej się je smaży pokrojone w plasterki. I w takiej postaci (oprócz surowej) smakują nam najbardziej.

Przepis na topinamburu z pieczarkami w ziołach i oliwie

Składniki:

Proporcje podane na danie dla dwóch osób.

  • 300 g pieczarek
  • 150 kaszy gryczanej
  • 100 g topinamburu
  • ząbek czosnku
  • odrobina natki pietruszki
  • świeży tymianek lub rozmaryn (co, kto woli, ja wolę tymianek)
  • sól, pieprz
  • oliwa (lub olej kokosowy)
  • dużo zielska (u mnie kapusta czerwona, jarmuż, ząbek czosnku, surowy topinambur, przyprawy, dobry nierafinowany olej)

Wykonanie:

  1. Kaszę płuczę i gotuję przez ok. 15-20 minut w wodzie w proporcji +/- 2:1 Topinambur myję, obieram, kroję w plasterki.
  2. Na patelni rozgrzewam łyżkę oliwy (lub oleju kokosowego) i wrzucam topinambur.
  3. Dodaję sól, pieprz, czosnek oraz (pod koniec) pokrojony tymianek.
  4. Smażę dosłownie kilka minut.
  5. Na drugiej patelni (lub na tej samej, po przełożeniu topinamburu do innego naczynia) duszę uprzednio umyte i pokrojone pieczarki.
  6. Po odparowaniu wody dodaję łyżkę oliwy (lub oleju kokosowego), następnie doprawiam, pod koniec dodaję kaszę i zioła, mieszam.
  7. Podaję z topinamburem oraz surówkami.

Co jeszcze zrobić z topinamburu?

Topinambur przemycam również do risotto, do zup kremów, surówek, a także piekę razem z innymi warzywami. Wypróbuj koniecznie ten bardzo szybki przepis jednogarnkowy, a raczej jednopatelniowy na risotto z pieczarkami i szpinakiem.

Małgosia

43 komentarze

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Książka zioła dla smaku, zdrowia i urody
Książka „Zioła dla smaku, zdrowia i urody”

Zioła zawsze były obecne w moim domu i apteczce, ba, nawet w torebce. Zawsze mam pod ręką jakiś lek roślinny,...

Zamknij