dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy
Bezglutenowe,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie,  Zdrowie

Dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy i jadać cytrusy?

Obkupiliśmy się ekologicznymi pomarańczami i mamy pomarańczowe dni. 🍊🍊🍊 Wczoraj  była korzenna konfitura z pomarańczy, dziś świeży sok i tarta pomarańczowa z migdałami. Uwielbiam to połączenie! Mam jeszcze pomysł na ciasto czekoladowe z pomarańczami, ale większe eksperymenty kulinarne będą dopiero w lutym – obecnie siedzę i oszczędzam każdą minutę na pisanie pracy dyplomowej. Mój temat to dieta roślinna w ciąży. Piszę o zaleceniach żywieniowych, a przy okazji zbieram materiał na książkę o prawidłowym bilansowaniu diety wegańskiej. Mam pomysł na dietetyczne wegańskie warsztaty, e-booki i webinary, ale muszę najpierw się dowiedzieć, czy jest na to zapotrzebowanie – czy chcecie, abym to dla Was zrobiła. A teraz trochę o pomarańczach i dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy.

Dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy i jadać pomarańcze?

Warto jadać warzywa i owoce jak najczęściej (z naciskiem na warzywa)! Najlepiej w różnej postaci z naciskiem na surowiznę (oprócz np. pyrów, rzecz oczywista). Z owoców najlepiej wybierać te bardziej kwaśne, czyli np. truskawki, porzeczki, aronię (mega bomba witaminowa!) i maliny. I właśnie cytrusy – najlepiej wtedy, kiedy nie mamy dostępnych naszych sezonowych owoców. Ja wybieram pomarańcze ekologiczne i te rosnące w Europie – to lepsze i dla nas i dla środowiska.  Świeży sok jest również łatwą do przyswojenia przez organizm formą, a więc i łatwiej wykorzysta zawarte w nim dobroczynne składniki.  Warto jednak zaznaczyć, że chociaż wolimy soki i dzięki sokom  właśnie przyswajamy więcej witamin i składników mineralnych, to w tej białej skórce siedzi dobry błonnik! W białej skórce pomarańczy (albedo) znajdziemy również bogactwo dobroczynnych składników (w tym witaminę P, czyli związek flawonoidów, m.in. rutynę) oraz pektyn, czyli rodzaj błonnika pokarmowego, który wiąże toksyny i metale ciężkie. Warto spożywać więc pomarańcze w różnych postaciach – jedna szklanka soku i jeden owoc to optymalna ilość w codziennej (różnorodnej) diecie.

Co dobrego siedzi w pomarańczach?

W 100 g niecałe 50 kcal. Pomarańcze to przede wszystkim bogactwo naturalnej witaminy C. Oprócz tego mamy w pomarańczach (zwłaszcza czerwonych) całe bogactwo przeciwutleniaczy, w tym polifenoli i antocyjanów (w pomarańczach czerwonych – stąd ich ciemniejszy kolor). Przeciwutleniacze wymiatają wolne rodniki, łagodzą stres oksydacyjny i działają antynowotworowo. Bardzo ważne jest dostarczanie naturalnej witaminy C wraz z całym tym dobrym towarzystwem polifenoli, wszak w kupie siła! Razem mają mega antynowotworową moc! W pomarańczach znajdziemy także beta-karoten, witaminy z grupy B, w tym foliany, czyli naturalny kwas foliowy, a ze składników mineralnych najwięcej w nich potasu oraz wapnia. Dwie pomarańcze dostarczają ok. 120 mg wapnia, którego potrzebujemy dziennie plus minus 800-1000 mg. 

Witamina C, żelazo niehemowe i infekcje

Kwas askorbinowy (czyli witamina C) to niezbędna do zachowania zdrowia substancja, której nie jesteśmy w stanie syntetyzować i musimy ją dostarczyć w diecie. Witamina C jest antyoksydantem, neutralizuje wolne rodniki, uczestniczy w biosyntezie kolagenu, wpływa na wchłanianie wapnia oraz żelaza. W diecie roślinnej bardzo ważne jest spożywanie produktów bogatych w żelazo z dodatkiem pożywienia bogatego w witaminę C, dzięki czemu zwiększa się wchłanialność żelaza pochodzącego z roślin, które jest żelazem niehemowym, gorzej przyswajalnym (piszę o tym właśnie w swojej pracy dyplomowej). Witamina C, jak pewnie każdy zauważył na sobie, skraca czas trwania przeziębień, a jej niedobór w organizmie sprzyja właśnie podatności na infekcje i zmęczenie.

Ile witaminy C potrzebujemy?

Najnowsze normy opracowane dla populacji Polski wskazują zalecane dzienne spożycie (RDA) witaminy C na 75 mg dla kobiet oraz 90 mg dla mężczyzn, przy czym należy uwzględnić wzrost zapotrzebowania u kobiet w ciąży i karmiących, przy infekcjach, nadciśnieniu, w okresie zwiększonego stresu, a także u osób palących, ale o palenie to ja Was nie podejrzewam! Fuuu, papierosy są do d…! Witamina C nie jest toksyczna, a więc organizm bez problemu radzi sobie z jej nadmiarem, ale nie należy przesadzać z dużymi ilościami witaminy C, gdyż w wysokich dawkach może powodować kamienie nerkowe. 
dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy

Dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy?

Świeże pomarańcze oraz świeżo wyciśnięty sok pomarańczowy to przede wszystkim bardzo dobre źródło naturalnej witaminy C. W pasteryzowanym kartonikowym soku wyprodukowanym na dodatek z soku zagęszczonego znajdziemy sztucznie dodawaną witaminę C, bo naturalnej już w nim nie ma. Witamina C jest bardzo labilna i wrażliwa na działanie podwyższonej temperatury. I oto mamy już najprostszą odpowiedź, dlaczego warto pić świeży sok z pomarańczy i jadać pomarańcze. My świeży sok wyciskamy w domu w wytłaczarce ślimakowej Ronic Zyle, o której już Wam wspominałam w kilku poprzednich wpisach. Świeże soki warzywne i/lub owocowe są nie tylko zdrowe, ale i przepyszne – smak jest nieporównywalny do soków sklepowych. Jedzmy i pijmy to, co świeże i nieprzetworzone. Wytłaczarka przyda nam się przez cały rok do wszelkiego rodzaju soków i musów, a także mleka roślinnego (świetne jest owsiane!).  Dzięki niej zwiększycie spożycie warzyw i owoców, czyli dobrego zielska,  a kupicie ją w tym sklepie w super promocji, do czego Was bardzo zachęcam! 
 
Dużo naturalnej witaminy C!
Małgosia
 
PS. Nie pytajcie mnie o lewoskrętną witaminę C… Nie ma takiej. To tylko chwyt marketingowy. Nie bierzcie też na potęgę syntetycznej witaminy C. Szukajcie jej w naturalnych produktach, czyli w warzywach i owocach.

Przepis na naszą przepyszną korzenną konfiturę z pomarańczy:

Konfitura z pomarańczy z goździkami i cynamonem

3 komentarze

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.