Wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane

wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane

Ostatnie trzy tygodnie mijają mi w książkach, egzaminach i pracy dyplomowej. W kuchni stawiam więc na pragmatyczne i błyskawiczne przepisy. Właśnie moczę gar fasoli na kilkudniowy hummus, jutro piekę kolejny chleb, na obiad jest makaron razowy z jarmużowym pesto, a na śniadanie mega błyskawiczne wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane z domową konfiturą. Pycha! Szybko, zdrowo i pysznie!

Wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane

Parę dni temu zrobiłam pyszną konfiturę. Przepis dostałam od pewnej dziarskiej emerytowanej pani profesor, który oczywiście nieco zmieniłam. Konfitura wyszła wyborna! Szukałam więc do niej czegoś pysznego, z czym będzie smakować jeszcze lepiej. W zeszłym tygodniu wybrałam się na większe zakupy ekologicznych ziaren, orzechów, mąki, makaronu i suszonych owoców do eko-sklepu bez opakowań BIOrę i tak postanowiłam zrobić coś w rodzaju racuchów. Użyłam płatków owsianych,  do których dodałam mąkę amarantusową i mąkę z tapioki.  Wszystkie składniki bezglutenowe.  I wyszły mi bardzo szybkie placuszki, takie małe wegańskie racuchy!

Amarantus, czyli jak przemycić pełnowartościowe białko i sporo żelaza

Amarantus to dosyć specyficzne w smaku ziarenka, ale za to jakie korzystne dla zdrowia! Jako jedno z nielicznych źródeł roślinnych zawiera pełnowartościowe białko i to bardzo dobrze przyswajalne, a do tego sporą ilość żelaza. Dlatego warto dodawać amarantus do wypieków lub jadać amarantusianki, a specyficzny smak „tuszować” innymi składnikami, np. słodem, czy dodatkami w postaci konfitury oraz owoców. W placuszkach jest prawie niewyczuwalny. Im więcej słodu damy, tym mniej go będziemy czuć. Więcej o amarantusie i o przepisach z jego udziałem przeczytacie tutaj.

Przepis na wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane

Placuszków wyszło mi jakieś 15 sztuk, ale w trakcie robienia na pewno coś podjadłam. W każdym razie wystarczy na śniadanie dla 2-3 osób. Na zimno też smakują, więc można część wziąć do pracy lub szkoły.

Czego nam potrzeba?

  • 200 ml mleka kokosowego (przepis na domowe mleko kokosowe ➡ tutaj)
  • 100 g płatków owsianych lub mąki owsianej
  • 50 g mąki z tapioki
  • 50 g mąki amarantusowej
  • 3 łyżki nasion chia lub siemienia lnianego
  • 1 łyżka erytrolu / 2 łyżeczki syropu klonowego lub daktylowego / inne słodzidło wg uznania
  • pół łyżeczki sody
  • szczypta soli

Jak to zrobić?

Najprościej, jak się da – zalewamy nasiona chia lub siemię lniane szklanką letniej wody, czekamy 10 minut, aż powstanie glut, pozostałe składniki wrzucamy do kielicha blendera (ja używam blendera molekularnego Ronic Zyle), dolewamy gluta chia (lub całą papkę, chociaż chia i siemienia lepiej nie podgrzewać), włączamy blender, ustawiamy 5 poziom prędkości i czas na 40 sekund (to parametry pracy mojego blendera) i blendujemy wszystkie składniki.

Co dalej?

Po wyblendowaniu otrzymujemy gładką, bardzo gęstą masę, którą odstawiamy na 10 minut, a następnie placuszki smażymy beztłuszczowo po ok. 2 minuty z każdej strony (najlepiej na specjalnej płaskiej patelni do naleśników). Jeśli ciasto jest bardzo gęste, możemy dodać odrobinę mleka kokosowego lub wody. Jeśli jest na odwrót, bo np. wlało nam się więcej mleka, dodajemy płatków owsianych lub mąki z amarantusa.

Co pasuje do placuszków?

Do placuszków pasują wszelkiego rodzaju domowe konfitury – np. pomarańczowa, porzeczkowa, czy powidła. Świetne będą także kremy czekoladowe, masła orzechowe, czekośliwka, daktella, tahini oraz syrop klonowy lub daktylowy. Ja dodaję także świeże owoce – witamina C pomaga w przyswajaniu roślinnego żelaza, a tutaj mamy go całkiem sporo.

Zapraszam Cię do mojego wiosennego konkursu na Facebooku kliknij tutaj.

A Wy z czego robicie racuchy i z czym je podajecie?
Małgosia

Wypróbujcie nasze pozostałe przepisy na wegańskie naleśniki, pancakesy, racuchy i tym podobne placki:

Bezglutenowe pancakes z konfiturą w wersji wegańskiej

Wegańskie pancakes z syropem daktylowym lub klonowym

Wegańskie bezglutenowe naleśniki owsiano-lniane

4 Replies to “Wegańskie bezglutenowe placuszki owsiane”

  1. hej, a czy można zamiast mąki z amarantusa użyć po prostu ugotowanego amarantusa?
    1. Spróbuj. Przy ugotowanym amarantusie zmniejszyłabym ilość mleczka kokosowego dodanego do ciasta albo po prostu ugotowała amarantus w mleku kokosowym. Zawsze można też zmielić ziarna amarantusa na mąkę. :)
  2. Super przepisy. Będę zaglądał.
  3. Placki prezentują się fenomenalnie i zapewne równie dobrze smakują. Nie będę ukrywał, że narobiłaś mi na nie smaka. Chyba wypróbuję przepis. ;) Pozdrawiam.

Dodaj komentarz