wegańskie bezglutenowe pancakes z porzeczkami
Bezglutenowe,  Ciasta, tarty i desery,  Kolacja,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie

Wegańskie bezglutenowe pancakes z konfiturą z czarnej porzeczki

W lipcu ciągle jestem w rozjazdach. W tym roku byłam w domu 3 razy, łącznie przez 8 dni, żeby się przepakować, pojeździć rowerem, spotkać się ze znajomymi, wpaść do mojej ulubionej wegańskiej restauracji w Poznaniu i zrobić pyszny jagielnik! Kilka dni temu byłam u znajomych, w malowniczo położonym domu na wsi. Wzięłam trochę mniej popularnych produktów, aby pokazać znajomym co można zrobić bezglutenowego, gdyż taką dietę muszą stosować. Na śniadanie zrobiłam im wegańskie bezglutenowe pancakes z sezonowymi owocami. Iście przepyszny wakacyjny czas.

Wegańskie bezglutenowe pancakes, czyli śniadanie na trawie

Pancakesy robię bardzo często i równie często kombinuję z glutenowymi i bezglutenowymi mąkami oraz dodatkami. Często jeden przepis jest bazą do trzech podobnych placków – naleśników, pancakesów oraz racuchów. Różni je jedynie dodatek sody, ilości roślinnego mleka/wody i sposób wykonania. Wszystkie rodzaje placków smażę beztłuszczowo na specjalnej patelni do naleśników. Zmniejsza to kaloryczność i stanowi zdrowszą wersję placków smażonych na tłuszczu. Dodatki, jakie można użyć do wegańskich bezglutenowych pancakesów mogą być przeróżne. Latem, kiedy mamy dostęp do sezonowych owoców, pancakes idealnie łączą się z truskawkami, morelami, brzoskwiniami, malinami, czy czarnymi porzeczkami, również w formie domowej konfitury (przepis). W innych porach roku świetnie będą komponować się także masła orzechowe, migdałowe, tahini czy też mus kokosowy.

Bezglutenowe mąki do pancakesów, naleśników i racuchów

Mąki, jakich użyłam do pancakesów są naturalnie bezglutenowe – to mąka ryżowa oraz mąka z tapioki. Mąka ryżowa może być zwykła lub pełnoziarnista. Jeśli nie masz mąki z tapioki, spróbuj zrobić pancakesy z mąką ziemniaczaną albo dodaj gluta z nasion chia lub siemienia lnianego. W domu mam jeszcze naturalnie bezglutenową mąkę kokosową i kasztanową. Kasztanową dodaję również do naleśników i pancakes, zaś kokosowa najbardziej pasuje mi do babeczek i racuchów, gdyż bardzo zagęszcza ciasto. Pancakesy często robię także z mąki owsianej, która również jest naturalnie bezglutenowa, ale bywa zanieczyszczona i trzeba wybierać taką  z przekreślonym kłosem, jeśli musisz bezwzględnie stosować dietę bezglutenową (ze względów medycznych w przypadku celiakii). Jeśli zaś (tylko) ograniczasz gluten, co jest przydatne np. w niektórych chorobach autoimmunologicznych, to nie zwracałabym na te śladowe ilości zbytniej uwagi. Kwestia glutenu to oczywiście temat rzeka i są różne opinie, niemniej jednak ograniczenie glutenu w postaci białego pieczywa, czy napuszonych ciasteczek i przetworzonych produktów zalecam wszystkim bez wyjątku. 😉

Przepis na wegańskie bezglutenowe pancakes

Pancakesów wyszło sporo, praktycznie nie liczyliśmy… Jedne mniejsze, drugie większe, tak mniej więcej 30 placków.

Składniki:

  • 300 g mąki ryżowej bezglutenowej
  • 100 g mąki z tapioki (opcjonalnie mąka ziemniaczana)
  • szklanka mleka/napoju roślinnego (np. migdałowe lub ryżowe albo domowe kokosowe), opcjonalnie wody
  • 2 średnie bardzo dojrzałe banany
  • 1 łyżka oleju ryżowego lub nierafinowanego oleju kokosowego
  • łyżeczka sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • opcjonalnie olej ryżowy lub kokosowy do smażenia

Wykonanie:

Do miski wsypuję mąkę ryżową oraz mąkę z tapioki, szczyptę soli oraz sodę. Kolejno wlewam olej ryżowy lub roztopionego kokosowego. Dodaję rozgniecione widelcem banany, mleko/napój roślinny lub wodę i wszystko razem mieszam na gładką masę do uzyskania kremowej, lejącej się konsystencji. Czasem trzeba dodać nieco więcej płynu, więc warto mieć pod ręką nieco więcej mleka lub wody. Przed smażeniem ciasto odstawiam na parę minut, po czym rozgrzewam patelnię, dodaję opcjonalnie olej, nakładam dużą łyżką trochę ciasta (rozmiar pancakesów wg uznania) i smażę kilka minut z jednej i z drugiej strony, uważając, aby pancakesy się nie przypaliły. Mniejsze placki smaży się oczywiście krócej niż większe.

Wegańskie bezglutenowe pancakes z czarnymi porzeczkami

Pancakesy polecam spałaszować na świeżo, gdyż odstawione na potem mogą być suche i twardawe i nie smakować tak bardzo, jak takie ledwo zdjęte z patelni. Dodałam do nich zerwane prosto z krzaczka czarne porzeczki oraz zrobioną z nich domową konfiturę. Idealnie pasują także inne sezonowe owoce – jagody, maliny, jeżyny. Świeże owoce można także zblendować z nasionami chia i polać pancakesy musem. W wersji bardziej kalorycznej świetny będzie mus kokosowy (przepis na domowy mus kokosowy znajdziesz tutaj), masło migdałowe, orzechowe, tahini albo też odrobina syropu daktylowego lub klonowego.

Jakie są Twoje ulubione pancakesy i dodatki do nich?
Małgosia

Wypróbuj także przepis na konfiturę z czarnej porzeczki:

Domowa konfitura z czarnej porzeczki bez dodatku rafinowanego cukru

Przepisy na inne wegańskie pancakesy i naleśniki:

Wegańskie pancakes z syropem daktylowym lub klonowym

Wegańskie bezglutenowe naleśniki owsiano-lniane

15 komentarzy

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.