wegańskie bezglutenowe pancakes z porzeczkami

Bezglutenowe pancakes z konfiturą w wersji wegańskiej

Po przyjeździe z gór byliśmy w domu zaledwie dwa dni. W zasadzie przyjechaliśmy na imprezę, po czym spakowaliśmy się i pojechaliśmy do znajomych do malowniczo położonego klimatycznego domu na wsi. Wzięłam trochę mniej popularnych produktów, aby pokazać im co można z nich zrobić bezglutenowego, gdyż taką dietę muszą stosować. I tak zajadamy się kolejny dzień pysznościami z piekarnika, a oprócz tego zielskiem z ogrodu. Trzy razy robiliśmy już tartaletki – raz z truskawkami, raz z czarnymi porzeczkami i raz z morelami. A na śniadania robimy wegańskie bezglutenowe pancakes również z sezonowymi owocami. Iście przepyszny wakacyjny czas.

Wegańskie bezglutenowe pancakes, czyli śniadanie na trawie

Pancakesy robię bardzo często i równie często kombinuję z glutenowymi i bezglutenowymi mąkami oraz dodatkami. Często jeden przepis jest bazą do trzech podobnych placków – naleśników, pancakesów oraz racuchów. Różni je jedynie dodatek sody, ilości mleka/wody i sposób wykonania. Wszystkie rodzaje placków smażę beztłuszczowo na specjalnej patelni do naleśników. Zmniejsza to kaloryczność i stanowi zdrowszą wersję placków smażonych na tłuszczu. Dodatki, jakie możemy użyć do wegańskich bezglutenowych pancakesów mogą być przeróżne. Latem, kiedy mamy dostęp do sezonowych owoców, pancakes idealnie łączą się z truskawkami, morelami, brzoskwiniami, malinami, czy czarnymi porzeczkami. Lubimy zajadać się nimi na tarasie albo w ogrodzie. W innych porach roku świetnie będą komponować się konfitury z tych owoców, a także tahina, czy mus kokosowy.

Bezglutenowe mąki

Mąki, jakich użyłam do pancakesów są naturalnie bezglutenowe – to mąka ryżowa oraz mąka z tapioki. Mąka ryżowa może być zwykła lub pełnoziarnista. Jeśli nie macie mąki z tapioki, spróbujcie zrobić pancakesy z mąką ziemniaczaną albo dodajcie gluta z nasion chia lub siemienia lnianego. W domu mam jeszcze naturalnie bezglutenową mąkę kokosową i kasztanową. Kasztanowej jeszcze nie próbowałam, a kokosowa najbardziej pasuje mi do babeczek i racuchów, gdyż bardzo zagęszcza ciasto. Pancakesy często robię także z mąki owsianej, która również jest naturalnie bezglutenowa, ale bywa zanieczyszczona i trzeba wybierać taką  z przekreślonym kłosem, jeśli musicie stosować dietę bezglutenowa (celiakia). Jeśli zaś (tylko) ograniczacie gluten, co jest przydatne np. w niektórych chorobach autoimmunologicznych, to nie zwracałabym na te śladowe ilości zbytniej uwagi. Kwestia glutenu to oczywiście temat rzeka i są różne opinie, niemniej jednak ograniczenie glutenu w postaci białego pieczywa, czy napuszonych ciasteczek i przetworzonych produktów zalecam wszystkim bez wyjątku. 😉

Przepis na wegańskie bezglutenowe pancakes

Pancakesów wyszło sporo, praktycznie nie liczyliśmy… Jedne mniejsze, drugie większe, tak mniej więcej 30 placków.

Czego nam potrzeba?

  • 300 g mąki ryżowej bezglutenowej
  • 100 g mąki z tapioki (opcjonalnie mąka ziemniaczana)
  • szklanka mleka/napoju roślinnego (np. migdałowe lub ryżowe albo domowe owsiane bezglutenowe), opcjonalnie wody
  • 2 średnie bardzo dojrzałe banany
  • 1 łyżka oleju ryżowego lub kokosowego
  • łyżeczka sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • opcjonalnie olej ryżowy lub kokosowy do smażenia

Jak to zrobić?

Do miski wsypujemy mąkę ryżową oraz mąkę z tapioki, szczyptę soli, sodę, wlewamy olej ryżowy lub kokosowy (najlepiej roztopiony). Dodajemy rozgniecione widelcem banany, mleko/napój roślinny lub wodę i wszystko razem mieszamy na gładką masę do uzyskania kremowej, lejącej się konsystencji. Czasem trzeba dodać nieco więcej płynu, więc warto mieć pod ręką nieco więcej mleka lub wody. Przed smażeniem ciasto odstawiamy na parę minut, po czym rozgrzewamy patelnię, dodajemy opcjonalnie olej, nakładamy dużą łyżką trochę ciasta (rozmiar pancakesów wg uznania) i smażymy kilka minut z jednej i z drugiej strony, uważając, aby pancakesy się nie przypaliły. Mniejsze placki smażymy oczywiście krócej niż większe.

Wegańskie bezglutenowe pancakes z czarnymi porzeczkami

Pancakesy polecam spałaszować na świeżo, gdyż odstawione na potem mogą być suche i twardawe i nie smakować tak bardzo, jak ledwo zdjęte z patelni. Dodałam do nich zerwane prosto z krzaczka czarne porzeczki oraz nieco domowej konfitury z tych owoców. Jeśli nie macie konfitury, owoce można zblendować i polać pancakesy musem. Będzie to wersja niskokaloryczna. Idealnie pasują także inne sezonowe owoce – jagody, maliny, jeżyny. Jeśli chcemy więcej słodyczy, możemy dodać trochę kokosowej czekolady, kremu orzechowego, syropu daktylowego lub klonowego albo w wersji niewegańskiej miodu (z lokalnej pasieki). Podobne, również bezglutenowe pancakes, ale właśnie ze słodkimi syropami znajdziecie w tym przepisie ➡ http://dobrezielsko.pl/weganskie-pancakes-z-syropem-daktylowym/.

Jakie są Wasze ulubione pancakesy i dodatki do nich?
Małgosia

Powiązane przepisy:

Domowa konfitura z czarnej porzeczki

Wegańskie pancakes polane z syropem daktylowym lub klonowym

Wegańskie bezglutenowe naleśniki owsiano-lniane

Wegańska tarta z porzeczkami i kremem jaglanym

Wegańskie ciasto drożdżowe z porzeczkami i jagodami

Wegańska czekolada kokosowa oraz migdałowa

15 myśli na temat „Bezglutenowe pancakes z konfiturą w wersji wegańskiej

    • Pancakesy to coś pomiędzy naszymi naleśnikami i racuchami. Podobny przepis na naleśniki pojawi się w jednym z kolejnych wpisów. 🙂 Proszę o dokładne przeczytanie mojego wpisu, w którym rozróżniam te trzy podobne, chociaż inne w formie, placki: Często jeden przepis jest bazą do trzech podobnych placków – naleśników, pancakesów oraz racuchów. Różni je jedynie dodatek sody, ilości mleka/wody i sposób wykonania. 🙂

  1. Zawsze, gdy idzie lato szykuję sobie na ciasto, by na śniadanie raczyć się placuszkami. (mniam) i zawsze chętnie wypróbowuję nowe przepisy 😀

Dodaj komentarz

Inline
Inline