Koktajl śliwkowy z nasionami chia, daktylami i aronią

koktajl śliwkowy z nasionami chia

Jak dobrze rozpocząć dzień? Pysznym owocowym koktajlem! U mnie we wrześniu najczęściej jest koktajl śliwkowy z nasionami chia. A do niego garść antyoksydantów w postaci czarnych winogron lub aronii. Pyszne sezonowe połączenie. Idealnie nawadnia organizm po całej nocy. Dostarcza składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, a dodatek (zmielonych) nasion chia to skarbnica kwasów tłuszczowych omega-3.

Nasiona chia, czyli bardzo dobre zielsko!

Chia to nasiona pochodzącej z Ameryki Południowej szałwii hiszpańskiej, która należy do tej samej rodziny, co mięta i melisa. To zdecydowanie dobre zielsko! W tych drobnych nasionkach znajduje się przede wszystkim sporo białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych w odpowiednich proporcjach, antyoksydanty, błonnik pokarmowy, składniki mineralne (wapń, żelazo, magnez) i witaminy (B1, B2, B3) w imponujących ilościach. Gęstość odżywcza nasion chia jest duża i przez to można określać je jako superfood. Mają niesamowite zdolności wchłaniania wody i łatwo pęcznieją, dzięki czemu nadają się do zagęszczania różnych potraw. Dlatego też są świetnym dodatkiem do koktajli i puddingów, ale można dorzucać je także do porannej owsianki czy amarantusianki. Ich zastosowanie jest dosyć szerokie, zwłaszcza że mają neutralny smak. Ja używam ich także do zagęszczania ciasta na naleśniki, ciasta na pancakesy, racuchy i naleśniki. Przed spożyciem nie trzeba ich mielić, ale warto to zrobić, wtedy więcej cennych substancji przyswoi nasz organizm. Oczywiście w wersji niemielonej będą smaczniejsze, ale czegóż się nie robi dla zdrowia. Nie przesadzaj jednak z ilością – jedna, dwie łyżki nasion chia dziennie wystarczą.

Koktajl śliwkowy z nasionami chia

Koktajl śliwkowy z nasionami chia to bardzo sycąca propozycja, idealna dla osób, które cierpią na zaparcia i są w trakcie diety odchudzającej. Wystarczy kilka śliwek i łyżka nasion chia. Śliwki trzeba oczywiście wypestkować, dodać nasiona chia i zblendować. Śliwki dają szybko i dosyć długo utrzymują uczucie sytości. Do mojego koktajlu dodaję także winogrona czarne oraz aronię, czasem kilka łyżek mleka roślinnego (np. domowego kokosowego), łyżkę tahini albo masła orzechowego. Po odstaniu koktajl będzie miał bardziej konsystencję musu owocowego – można go podać np. na podwieczorek w słoiczkach i jeść łyżeczką.

Koktajl owocowy, czyli jak przemycić zdrową aronię

Koktajl śliwkowy z nasionami chia to idealna pyszność, w której można przemycić bardzo zdrową aronię. Sama aronia jest dosyć cierpka i zblendowana nie daje gładkiej konsystencji, ale warto przemycać ją w towarzystwie innych owoców, np.  właśnie śliwek lub jabłek, które niwelują jej cierpkość. Ja dorzuciłam aronię do śliwkowego koktajlu z nasionami chia i wyszedł pyszny! Bez żadnego dodatku słodzika… Ale równie dobrze można dodać świeże lub suszone daktyle, jeśli wolisz słodszą wersję. Można dodać jeszcze orzechy, migdały i płatki owsiane – wyjdzie równie pyszny i zdrowy koktajl.

Przepis na koktajl śliwkowy z nasionami chia

Z podanych proporcji wychodzą dwie porcje. Dodatkowe owoce można dowolnie mieszać,

Składniki:

  • 500 g śliwek
  • 2 łyżki nasion chia
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 1 kiść winogron czarnych
  • garść aronii
  • opcjonalnie: 3 daktyle świeże lub suszone

Wykonanie:

Ze śliwek usuwam pestki, następnie wrzucam je do kielicha blendera, dodaję nasiona chia, sok z cytryny, winogrona i aronię. Wszystko razem blenduję na gładko. Używam blendera molekularnego Ronic Zyle i w kilka sekund mam gładki koktajl. Pycha!

Wrzesień w kuchni

Śliwki nieodłącznie kojarzą mi się z końcówką lata… To idealny czas na powidła, ciasta śliwkowe oraz crumble, które uwielbiam. Przepis na wegańskie bezglutenowe śliwkowe crumble znajdziesz w tym wpisie.

A Ty co robisz najczęściej ze śliwek?
Małgosia

Wypróbujcie inne przepisy z aronią i śliwką:

Wegańskie ciasto ze śliwkami i z białym makiem

Wegańska migdałowa tarta z aronią w czerwonym winie

Śliwkowe crumble idealne na jesienne śniadanie

32 Replies to “Koktajl śliwkowy z nasionami chia, daktylami i aronią”

  1. Ja na pewno i to już jutro, bo dotyczą mnie wszystkie powody, które wymieniłaś :)
    1. Powodzenia ;)
  2. Trochę bałabym się potem iść do pracy :) Ale w wolny dzień chętnie spróbuję :)
    1. Idealnie będzie w najbliższy weekend :)
  3. Takie koktajle są super rano, żeby się szybko postawić na nogi. A jak jest z kwestią łączenia składników? Bo ostatnio się w to wczytuję i tak się zastanawiam. Piję koktajl bananowy z liśćmi kalafiora. Banan podobno można ładować wszędzie, a czy mogłabym taki śliwkowy pić z jakimś zielskiem?
    1. Ogólnie to ja jestem minimalistką ;) Na weganie dobrym połączeniem jest żelazo + miedź + witamina C. Pasują do tego wszelkie nasionka, orzechy + owoc albo warzywo. Zaproponowany koktajl to bardzo dobre połączenie pod tym kątem. Jeśli bardzo chcesz dorzucić tutaj coś zielonego, to może nie ze śliwkami, bo zielsko typowo zielone sprawi, że kolor będzie mało apetyczny, a przecież jemy też oczami ;) Jabłko, banan, ogólnie jasne owoce są świetne do czegoś zielonego. Polecam liście rzodkiewki, liście brokuła, szpinak oraz jarmuż.
  4. Taki koktajl to mnóstwo energii :) chia uwielbiamy!
    1. Jest przepyszny!
  5. Świętna propozycja i dotąd mi nie znana!
    1. Propozycja bardzo pyszna et pożywna. :)
  6. Dlaczego tak późno do Ciebie trafiłam?? Dzisiaj jestem już po śniadaniu, ale jutro spróbuję, tym bardziej, że uwielbiam chia!
    1. I jak? Pyszne było? ;)
  7. Super pomysł na szybkie zdrowe śniadanie! :)
    1. Tak, idealne na weekend :)
  8. O, chia z samym mlekiem i waniliowym cukrem jadam, ale ta wersja brzmi zachecajaco! Fajna odmiana!
    1. Zachęcam do przygotowywania odmian typowo roślinnych ;)
  9. Ja z kolei nie za bardzo lubię nasionka Chia. Jadłam je regularnie, jednak nie powodowały żadnych widocznych rezultatów. Uznałam więc, że nie warto się męczyć, skoro smak mnie jakoś nie powala...:D
    1. Nasiona chia w zasadzie są neutralne w smaku. Warto je dodawać (np. przemycać w postaci zmielonej w ciastach), gdyż wzbogacają dietę o witaminy i minerały. Podobnie można dodawać siemię lniane oraz nasiona babki płesznik i babki jajowatej. To również superfoods :)
  10. Takie koktajle towarzyszą mi praktycznie każdego dnia, uwielbiam!
  11. Zauważyłam na różnych blogach, że teraz nasiona chia są bardzo na czasie ;). czy można je kupic w zwykłym supermarkecie czy tylko w sklepie ze zdrową żywnością?
    1. W marketach chia nie widziałam. Najłatwiej kupić je przez internet. Nasionka chia od Bio Naura (i nie tylko) kupisz tutaj: https://www.bionaturalni.pl/catalogsearch/result/?cat=0&q=chia :)
      1. Ostatnio w marketach też się zaczęły pojawiać, ja kupiłam w Biedronce np. a słyszałam że są też w Lidlu. Ale w mniejszych opakowaniach, za parę złotych.
  12. Fajny ten koktajl! Może skuszę się na taki... ❤
    1. Polecam, jest pyszny i sycący :)
  13. Śliwkowego jeszcze nie robiłam, cieszę się, że mi go poleciłaś :)
    1. Idealnie sycący :)
  14. Pewnie pyszne, chociaż ja chia nie lubię jakoś
  15. Ja jem teraz śliwki na śniadanie, w tym roku wyjątkowo dobre.
  16. Jakoś się nie mogę od kilku lat przekonać do śliwek. Kiedyś wcinałam ze smakiem i nagle mi się odmieniło. Ale na zdjęciach wygląda naprawdę pysznie!
  17. Bardzo mnie kusi wypróbować chia, a do tej pory nie znalazłam fajnego przepisu. Ten na pewno wypróbuje :)
  18. Świetne połączenie ;*
  19. Cos pysznego na super rozpoczecie dnia :) brawo za pomysl;)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.