bezglutenowe wegańskie śliwkowe crumble z orzechami
Bezglutenowe,  Ciasta, tarty i desery,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie

Śliwkowe crumble z płatkami owsianymi, tahini i orzechami

Jesienne leniwe weekendowe poranki to idealny czas na śniadania z piekarnika, powidła, konfitury i ciasteczka. Ostatni weekend spędziliśmy prawie offline – na ryneczku, w lesie na grzybach, na działce, zbierając ostatnie śliwki i oczywiście w kuchni. Zrobiłam pyszną zupę krem z kalafiora, zapiekane pyry z podgrzybkami w sosie słonecznikowym, pizzę marinarę, naleśniki z powidłami śliwkowymi i przepyszne śliwkowe crumble z płatkami owsianymi, tahini i orzechami. Idealne długie jesienne śniadanie na ciepło. Do tego świeżo wyciskany sok pomarańczowy. Pycha!  Mój przepis jest oczywiście wegański, a do tego bezglutenowy. 

Co zrobić ze śliwek?

Śliwki to jedne z moich ulubionych jesiennych owoców. Kryją w sobie mnóstwo składników odżywczych, regulują pracę przewodu pokarmowego. Więcej o właściwościach tych pysznych owoców przeczytasz tutaj. Ja uwielbiam śliwki nie tylko jako przekąskę, ale także robię z nich koktajle, jak na przykład odżywczy koktajl z nasionami chia (kliknij tutaj), suszę je w piekarniku, robię powidła, ciasta i oczywiście crumble.

Crumble, czyli owoce pod zapiekaną kruszonką

Crumble to klasyczne danie kuchni angielskiej, zazwyczaj podawane jako zapiekany placek np. z jabłkami pod kruchą warstwą ciasta (czyli apple crumble). Ja bardzo często jesienią i zimą robię jabłkowe, brzoskwiniowe, bananowe i najczęściej właśnie śliwkowe crumble. Świetnie pasuje na weekendowe długie śniadanie, kiedy można bez pośpiechy poczekać, aż owoce z kruszonką zapieką się w piekarniku. Kruszonkę robię najczęściej z płatków owsianych z dodatkiem tahini i/lub musu kokosowego. Jako słodzidło najczęściej nie dodaję nic albo odrobinę słodkiego syropu. Tym razem użyłam melasy karobowej Bakra.

Bezglutenowe crumble z bezglutenowymi płatkami owsianymi

Śliwkowe crumble zrobiłam ze składników naturalnie bezglutenowych, ale płatki owsiane często są zanieczyszczone glutenem. Dlatego też, jeśli musisz restrykcyjnie przestrzegać diety bezglutenowej (np. w przypadku celiakii), użyj płatków owsianych bezglutenowych z odpowiednią informacją oraz specjalnym oznaczeniem przekreślonego kłosa na opakowaniu.

Przepis na śliwkowe crumble z tahini i orzechami

Proporcje podane na 2 ceramiczne formy do tarty o średnicy 15 cm. Na śniadanie dla 2 osób. Jeśli macie większą formę (i rodzinę), zwiększcie odpowiednio proporcje.

Składniki:

  • 300 g (ok. 12 sztuk) śliwek
  • 200 ml wody lub mleka roślinnego, np. domowego kokosowego (przepis tutaj)
  • 100 g (ok. 5 łyżek) płatków owsianych (najlepiej górskich)
  • 30 g (ok. 3 łyżek) zmielonego sezamu lub tahini
  • 30 g (1 porządna łyżka) musu kokosowego lub nierafinowanego oleju kokosowego
  • 1 łyżka melasy karobowej
  • garść płatków migdałowych
  • garść orzechów włoskich

Wykonanie:

  1. Śliwki myję, wyciągam z nich pestki, dzielę je na połówki lub kroję na małe kawałki i układam na dnie foremek.
  2. Z pozostałych składników przygotowuję ciasto à la kruszonka. Płatki owsiane razem z sezamem mielę na pył w blenderze (ew. w młynku do kawy). Jeśli mam pod ręką gotową tahini, dodaję tahini. Jeśli nie, biorę sezam.
  3. Zmielone płatki owsiane i sezam przesypuję do miski, dodaję powoli mleko kokosowe, melasę oraz roztopiony mus kokosowy lub olej.
  4. Wszystkie składniki mieszam łyżką. Ciasto powinno być bardzo gęste, ale pozostać jeszcze lejące. Jeśli jest zbyt stałe, trzeba dodać więcej mleka roślinnego. Jeśli zaś jest zbyt lejące, wystarczy dodać więcej płatków.
  5. Ciasto wylewam na śliwki, wkładam do piekarnika i zapiekam przez ok. 20 min. w temperaturze 160 stopni, aż kruszonka się przyrumieni i zacznie lekko pękać, a spod niej wypłyną śliwki.
  6. Gotowe śliwkowe crumble tuż przed zjedzeniem posypuję płatkami migdałowymi oraz orzechami. Orzechów lepiej nie zapiekać, gdyż stracą korzystne właściwości.

Rozgrzewające jesienne śniadanie

Crumble najlepiej smakuje na ciepło, więc trzeba trochę na nie poczekać. Równie dobrze może też zrobić je dzień wcześniej wieczorem i zaraz po wstaniu tylko je podgrzać. Możemy zapiekać praktycznie większość owoców – jesienią idealne oprócz śliwek i jabłek będą także gruszki oraz brzoskwinie. Do ciasta na crumble można dodać także rozgrzewających korzennych przypraw. Ja już czekam na kolejny weekend i leniwy poranek we dwoje.

Życzę Ci pysznych pomysłów na jesienne śniadanie!
Małgosia

One Comment

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.