deser wegański bezglutenowy sticky rice z brzoskwiniami i malinami
Bezglutenowe,  Desery,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie

Sticky rice z brzoskwiniami, malinami i orzechami

Dni robią się krótsze, a wieczory coraz chłodniejsze… Dziś leje i jakoś zawsze na początku września nachodzi mnie taka myśl, że lato się kończy. Do tego znikają jedne owoce, pojawiają się kolejne, późniejsze, które nieodłącznie kojarzą się już z jesienią – maliny i jeżyny, brzoskwinie i morele. Idealne do wegańskich deserów. Coraz częściej już deserów na ciepło. Własnie wariacja na temat tradycyjnego tajskiego deseru – mango sticky rice. W mojej wersji sticky rice z brzoskwiniami i malinami.

Coconut milk sticky rice with peach and raspberry

Ochota na sticky rice z brzoskwiniami przyszła mi zupełnie niespodziewanie. Ot, za dużo ryżu się ugotowało, więc pomyślałam, co z nim zrobić. W lodówce zawsze są owoce z działki – maliny, jeżyny, brzoskwinie, gruszki i jabłka. Pomyślałam, że zrobię ryż z mlekiem kokosowym i owocami. Prawie jak mango sticky rice, tyle że bez mango. Za to dałam brzoskwinie, dorzuciłam kilka malin, jeżyn i borówek.

Tradycyjne tajskie mango sticky rice

Mango sticky rice, czyli kleisty biały ryż na mleku kokosowym z mango to tradycyjny (wegański) deser kuchni tajskiej. Często polewany jeszcze sosem z mleka kokosowego. Kiedy pierwszy raz jadłam ryż z mlekiem kokosowym, wiedziałam, że to będzie jedno z moich ulubionych połączeń i jeszcze nie jeden raz wypróbuję je do wegańskich deserów. Wszak uwielbiam wszystko, co kokosowe. Dodane do kleistego ryżu z mlekiem kokosowym mango nadaje deserowi odświeżającego charakteru. Tyle tylko, że ja akurat za mango nie przepadam, dlatego też zamieniam je najczęściej na brzoskwinie albo morele. Czasem jeszcze je karmelizuję w winie, żeby było jeszcze pyszniej.

Jaki słodzik, mleko kokosowe i ryż wybrać do sticky rice?

Do przygotowania sticky rice wybieram biały ryż, najlepiej specjalny kleisty sticky rice lub glutinous rice. Jeśli takiego nie znajdziesz, można użyć ryżu do risotto lub w ostateczności zwykłego białego ryżu. Do ryżu wybieram mleko kokosowe, w którym jest powyżej 80% ekstraktu z kokosa lub śmietankę kokosową. Sticky rice słodzi się najczęściej białym cukrem, aby zachować jego śnieżnobiały kolor. Ja wybieram zdrowsze zamienniki cukru, np. bezkaloryczny erytrol, który jest mniej słodki niż cukier, za to u wrażliwych nie powoduje efektu przeczyszczającego, jak w przypadku ksylitolu. Inne słodziki, np. cukier kokosowy, cukier trzcinowy, syrop klonowy albo daktylowy zmienią nieco kolor deseru. Wybór pozostawiam oczywiście Wam – dopasujcie odpowiedni słodzik pod siebie.

Przepis na sticky rice z brzoskwiniami i malinami

Proporcje podane na 4 porcje.

Składniki:

  • 100 g białego ryżu, najlepiej sticky rice lub glutinous rice
  • 400 ml mleka kokosowego
  • 200 ml wody
  • 3 łyżki erytrolu lub inny słodzik wg uznania
  • szczypta soli
  • kilka ziarenek wyjętych z laski wanilii
  • 1 brzoskwinia, kilka malin, jeżyn i/lub borówek
  • kilka orzechów włoskich lub laskowych albo zestrugana gorzka czekolada

Wykonanie:

1. Ryż płuczę kilka razy, aż woda będzie czysta, następnie zalewam świeżą i moczę przez około godzinę.

2. Do mleka kokosowego dodaję erytrol lub inny słodzik oraz kilka ziarenek (odrobinę miąższu) wanilii i całość mieszam.

2. Po godzinie do ryżu wlewam połowę mleczka kokosowego, dodaję szczyptę soli i gotuję na małym ogniu przez około 15 minut.

3. Następnie ryż zestawiam z ognia i pozwalam mu dojść do siebie i nieco przestygnąć.

4. Brzoskwinie kroję na plasterki lub ćwiartki.

5. Pozostałą część mleczka kokosowego podgrzewam przez chwilę w rondelku.

6. Ryż wykładam do salaterek, dodaję brzoskwinie, maliny i inne owoce wg uznania.

7. Polewam pozostałą częścią mleczka kokosowego, a na koniec posypuję orzechami albo zestruganą czekoladą. Przygotowanie sosu jest opcjonalne, można go pominąć, a całość mleczka kokosowego dodać do ryżu.

Sticky rice with mango or peach?

Jedliście już sticky rice? W wersji tradycyjnej z mango czy z brzoskwiniami? Ja sticky rice robię nie tylko jako wegański bezglutenowy deser, ale także jako pyszne śniadanie. Danie świetnie smakuje zarówno na ciepło, jak i na zimno. Dodaję do niego oczywiście sezonowe owoce. Lubię dania, które można podawać na kilka sposobów, trzymając się jednej prostej bazy.

Pysznych deserów!
Gosia

11 komentarzy

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
bezglutenowy wegański hummus z burakiem z fasoli do chleba
Hummus z burakiem z fasoli lub ciecierzycy

Uwielbiam bawić się kolorami w kuchni i przyznam, że jadam również kolorami. Mój talerz musi być wyrazisty i mieć zielone...

Zamknij