wegański hummus z bobu

Hummus z bobu, czyli idealna pasta do chleba

Przyjechaliśmy z gór, idziemy do warzywniaka, a tam nie ma bobu. A ja w planach miałam hummus z bobu, sałatkę warzywną z bobem, tartę z bobem, bób z pesto, czy po prostu fava aglio e olio. Przeleciałam pół dzielnicy po wszystkich warzywniakach i zdobyłam 2 kg! No to teraz ostatnie dania z bobem. W lipcu nawet zrobiłam kilka pyszności z tym dobrym zielskiem, ale tak mi zeszły wpisy na porzeczki, że o bobie zapomniałam. To teraz na tapetę biorę bób i będzie kilka wegańskich bezglutenowych przepisów pod rząd, żeby zdążyć przed totalnym zakończeniem sezonu. Wszak bób to całkiem sycące i dobre zielsko na letnie dania. 

A dlaczego w ogóle warto jadać bób?

Bób, tak jak i inne strączki, kryje w sobie wiele wartości odżywczych. Przede wszystkim zawiera sporo białka, a więc jest pożądanym składnikiem w diecie roślinnej. Tłuszczu ma niewiele, za to sporo rozpuszczalnego błonnika. Jest stosunkowo niskokaloryczny – 100 g ugotowanego bobu zawiera ok. 110 kcal. Wysoka zawartość białka oraz błonnika wpływa na utrzymanie uczucia sytości na dłużej, dlatego też bób z powodzeniem mogą wybierać osoby na diecie odchudzającej. Spośród witamin w bobie znajdziemy niektóre witaminy z grupy B, w tym pokaźną ilość kwasu foliowego, a ze składników mineralnych żelazo oraz potas. Warto jednak odnotować, iż gotowany bób wyróżnia się wysokim indeksem glikemicznym (IG = 80), podczas gdy wartość IG surowego bobu jest dwa razy mniejsza. I do tego nie wszyscy mogą go jadać – osoby cierpiące na dnę moczanową oraz fawizm, czyli chorobę bobową związaną z defektem genetycznym i niedoborem odpowiedniego enzymu. Na szczęście nie jest to często spotykana choroba i zdecydowana większość z nas może się cieszyć pysznym smakiem bobu.

Jak przygotować bób?

Bób możemy jadać na surowo, po upieczeniu albo ugotowaniu. Do spożycia na surowo nadają się młode ziarna, które mają jeszcze miękką skórkę. Im ziarna są starsze, tym skórka staje się twardsza i nawet po ugotowaniu mamy ochotę bób z tej skórki wydobyć. Na pewno będzie smaczniejszy, ale też warto pamiętać, że większość dobroczynnych substancji siedzi właśnie w skórce. Obróbka cieplna bobu niekorzystnie wpływa na zawartość witamin i składników mineralnych, dlatego też poleca się krótkie pieczenie, gotowanie na parze lub gotowanie w małej ilości wody. Czas obróbki wynosi od 10 do nawet 30 minut. Im młodszy bób, tym gotowanie, czy pieczenie będzie krótsze. Bób, tak jak i inne strączki, zawsze solimy pod koniec gotowania, czy pieczenia.

Przepis na hummus z bobu ➡ http://dobrezielsko.pl/hummus-z-bobu/2/.

bezglutenowy hummus z bobu

10 myśli na temat „Hummus z bobu, czyli idealna pasta do chleba

  1. Bardzo lubię pasty do chleba, to świetna alternatywa zamiast np. wędlin za którymi nie przepadam. Lubie pastę z bobu, ale najbardziej chyba tę z awokado.

    • Zawsze można spróbować zrobić hummus z surowym bobem, zwłaszcza jeśli ma się dobry blender i mamy młode ziarna bobu. Im bób starszy, tym twardszy i po obróbce cieplnej łatwiej się go blenduje, a hummus wychodzi bardziej kremowy. Z surowego bobu zrobiłam jednak pesto. 🙂

Dodaj komentarz

Inline
Inline