Bezglutenowe wegańskie brownie z burakami, chrupiącymi migdałami i orzechami

Krzątam się tak po kuchni, chcąc zrobić coś dobrego i w miarę szybkiego i nie wiem, za co się zabrać. Wchodzę, wychodzę, podpytuję, na co wegańskiego mój zapracowany ukochany miałby ochotę. Za dwa dni wyjeżdżamy na cały długi tydzień, więc za dużo zielska w domu już nie ma, nie ma też sensu gotować kolejnego gara zupy, jak w minionym tygodniu. Za to dosyć stresujące dwa dni przed wyjazdem, bo musimy dokończyć nasze projekty i puścić je w świat. Co więc się przyda, aby odżywić mózg i obniżyć stres? Dużo magnezu, cynku i selenu. Do tego witaminy z grupy B, kwasy omega-3. A i jeszcze walają się jakieś dwa buraki. Trzeba to jakoś połączyć… No i jak nie piekę, to nie istnieję. Mam! Z piekarnika wyjdzie zaraz mokre ciasto typu zakalcowego – bezglutenowe wegańskie brownie z burakami, bardzo czekoladowe, z chrupiącymi migdałami i orzechami, bez cukru, słodzone daktylami, idealne do popołudniowej pysznej herbaty. To ja tu sobie trochę popiszę, zanim wegańskie brownie z burakami do siebie dojdzie.

Wegańskie brownie z burakami, czyli jak przemycić resztki

Brownie to takie ciasto, w którym można przemycić wiele dobrych składników albo walających się resztek. I tak wszystko będzie koloru czekoladowego. Oczywiście to, co do ciasta włożymy musi być na tyle neutralne albo słodkie, aby dominowała nuta czekoladowa. Tak więc buraki idealnie będą współgrać z innymi składnikami! Mają odpowiedni kolor, smak surowych buraków jest, powiedzmy, w miarę neutralny, a pieczonych raczej słodkawy, do tego są mokre. Pasują jak ulał do bezglutenowego, wegańskiego brownie typu zakalcowato-mokrego w wersji korzystnej dla zdrowia, zawierającej sporo odżywczych składników, szczególnie dla zapracowanych i zabieganych. Do tego robi się dosyć szybko.

Czekoladowe brownie dla mózgu

W przepisie na wegańskie brownie z burakami kryje się również kilka innych korzystnych składników, które ożywiają mózg i łagodzą stres. Mózg potrzebuje energii z węglowodanów, a tutaj ma je w postaci daktyli oraz pełnoziarnistej mąki ryżowej. Oprócz tego neurony lubią dobre tłuszcze, a takie znajdziemy w orzechach włoskich (kwasy omega-3) i migdałach (kwasy omega-6). Orzechy i migdały dostarczą również witaminy E i magnezu. Kakao to przede wszystkim właśnie magnez, a magnez wchłania się lepiej w towarzystwie witaminy B6, którą znajdziemy z kolei w orzechach włoskich, trochę mniej w migdałach oraz w pełnoziarnistej mące ryżowej. Przydatne będą również inne witaminy z grupy B, w które również obfitują migdały, orzechy, pełnoziarnista mąka oraz nieco mniej buraki. Wyjątkiem jest jedynie witamina B12, którą na diecie wegańskiej MUSIMY suplementować. Do tego potrzebny będzie selen i cynk, których dostarczą migdały i orzechy. Śmiało można uznać takie buraczane brownie za fit deser – zawiera sporo błonnika i chociaż kalorii w nim dostatek, to są to, jak zauważyliście, sycące dobre kalorie.

Wegańskie brownie z burakami na kilka sposobów

Bezglutenowe wegańskie brownie z burakami możemy przygotować na kilka sposobów – w wersji szybkiej i dłuższej, ale bardziej smakowitej. Chodzi tutaj o przygotowanie buraków. Najlepsze będą buraki uprzednio upieczone, gdyż są słodsze i będą lepiej smakować w cieście. Ale można także pójść na łatwiznę i pominąć ten etap. Ja robiłam ciasto na te dwa sposoby i troszeczkę obawiałam się posmaku surowego buraka. Było to raczej niepotrzebne. Po upieczeniu posmak buraczany jest raczej (jak dla mnie) niewyczuwalny, za to mój ukochany twierdzi, że ten posmak nie jest w ogóle wyczuwalny i ciasto jest obłędne i idealnie pasuje do kawy. Skoro tak mówi, to ma rację. Orzechy i migdały wrzuciłam na ciasto po upieczeniu, aby zachować jak najwięcej dobroczynnych składników. Smaczniejsze są i owszem podpieczone, ale obróbka termiczna nie działa korzystnie na dobre tłuszcze. Do brownie dodałam naturalnie bezglutenową mąkę ryżową pełnoziarnistą, bo taka akurat była w domu. Ma ona lekko słodkawy posmak i dzięki temu jest świetna do wypieków. Można oczywiście kombinować z innymi mąkami, na przykład jaglaną, gryczaną lub bezglutenową owsianą. W wersji glutenowej polecam mąkę orkiszową typ 700.

Przepis na bezglutenowe wegańskie brownie z burakami ➡ http://dobrezielsko.pl/weganskie-brownie-z-burakami/2/.

bezglutenowe wegańskie brownie z burakami

20 myśli na temat „Bezglutenowe wegańskie brownie z burakami, chrupiącymi migdałami i orzechami

  1. Może się skuszę na to brownie 🙂 Już raz próbowałam z burakami i nie wyszło – mega surowe i buraczane w smaku (inny przepis 😉 ) i trochę się zniechęciłam. Ostatnio robiłam fasolowe!

    • Spróbuj raz jeszcze. Może będzie lepiej z pieczonymi burakami? Może potrzymaj dłużej w piekarniku? Ja dodałam trochę cynamonu, aby zmienić buraczany posmak. Zaraz po upieczeniu gdzieniegdzie wyczuwałam buraki, za to mój Filip stwierdził, że przesadzam i nic nie czuć. Dziś rano już nic nie czułam i sama stwierdzam, że ciasto wyszło znakomite. 🙂

  2. Brownie to jedno z moich ulubionych smakołyków. Fajnie, że w przepis wrzuciłaś tyle zdrowszych alternatyw (np. daktyle zamiast cukru) – no i moje ulubione buraki! Jako biegacz, buraki przemycam gdzie tylko się da, bo działają krwiotwórczo. Na pewno wypróbuję! 🙂

  3. Super pomysł! Robiłam kiedyś takie brownie, ale Twoje wygląda dużo lepiej 🙂 Przetestuję ten przepis 🙂

Dodaj komentarz

Inline
Inline