pasta hummus z fasoli białej wegańska pasta fasolowa do kanapek
Bezglutenowe,  Kolacja,  Przepisy wegańskie,  Śniadanie

Hummus z fasoli białej

Lubię tak ze dwa dni w miesiącu poświęcać się tylko garom, dobrze zjeść i porobić zdjęcia. Ostatnio bardzo brakowało mi tego czasu tylko dla siebie, spędzonego z aparatem i zielskiem w kuchni. A że bardzo lubię strączkowe pasty do chleba, toteż postanowiłam ugotować gar fasoli i zrobić coś à la hummus. I wyszła wegańska i bezglutenowa pasta z fasoli, idealna do domowego pieczywa. 

Rozkmina językowa

Dostałam kilka wiadomości i komentarzy, że hummus to może być tylko z ciecierzycy, bo słowo “hummus” to ciecierzyca. A z fasoli to może być pasta. Jasne! Klasyczny hummus jest z ciecierzycy i nie trzeba dodawać informacji, że hummus jest z ciecierzycy. Zauważam jednak, że coraz częściej rozciągamy znaczenie takich słów jak “ser”, “mleko” czy też “hummus”, które są przypisane do klasycznych składników na inne – mamy chociażby serek z tofu, mleko roślinne czy właśnie hummus z fasoli. I do tych słów “ser”, “mleko” czy “hummus” z innych składników niż te przyjęte, tradycyjne, dodajemy informację, z czego są zrobione. Wydaje mi się, że hummus wszedł do naszego języka również jako forma dania i sposób jego podania. Nie mam nic przeciwko używania wyrażenia “hummus z fasoli”. Ale już samo słowo “hummus” – bez określania, z czego jest zrobiony, od razu sugeruje mi ciecierzycę jako składnik. A co Ty o tym sądzisz?

Hummus z fasoli na wiele sposobów

Weganie wiedzą, że z fasoli można zrobić wszystko. A jeśli nie wszystko, to na pewno wiele, chociażby ciasto czy nawet lodya! Ja najczęściej fasolę dodaję do leczo, sałatek, a także robię z niej pasty do domowego chleba. Gotuję ją naprzemiennie z innymi strączkami, na przykład ciecierzycą. Odmian fasoli jest sporo, więc można kolorystycznie i smakowo dobierać ją i łączyć z różnym zielskiem. Pasta z fasoli odpowiednio zmieni kolor po dodaniu np. czerwonej kapusty czy liści rzodkiewki, dzięki czemu można wprowadzić pewną różnorodność do menu, a także przemycić jakieś zdrowe zielsko. Dosyć często gotuję większą ilość ziaren fasoli, a następnie blenduję z różnokolorowym zielskiem i przygotowuję w słoiczkach smarowidło w różnych kolorach i smakach na kilka dni. Odpowiednio przechowywana w lodówce fasola wytrzyma do 4 dni. Tym razem postanowiłam zamienić ciecierzycę w klasycznym hummusie i muszę przyznać, że taki hummus z białej fasoli posmakował mi dużo bardziej niż klasyka gatunku z ciecierzycą.

Pasty ze strączków są wegańskie i bezglutenowe

Pasty ze strączków są naturalnie bezglutenowe i nadają się nie tylko na glutenowy czy bezglutenowy chleb, na przykład gryczany. Do tego pasuje oczywiście mnóstwo sałaty i innych liści. Jeszcze chlust oleju sezamowego, rzepakowego lub lnianego (źródło kwasów omega-3) i mamy pyszne śniadanie albo kolację! Tak więc przepis nadaje się zarówno dla tych, którzy nie eliminują glutenu, jak i dla osób na diecie bezglutenowej.

pasta hummus z fasoli białej wegańska pasta fasolowa do kanapek

Przepis na hummus z fasoli

Z reguły przygotowuję kilka słoiczków pasty z fasoli w różnych kombinacjach. Możesz najpierw zacząć od niewielkiej ilości i zobaczyć, jak smakuje Ci taki hummus fasolowy. Fasola z puszki wg mnie nie da takiej samej konsystencji i smaku, poza tym gotowana na świeżo w domu ma po prostu więcej wartości odżywczych.

Składniki:

  • 400 g suchego ziarna białej fasoli
  • 200 g tahini (przepis na domową tahini)
  • 2 łyżki oleju rzepakowego, 1 lnianego oraz 1 sezamowego (można dowolnie mieszać lub wybrany inny olej)
  • 4 ząbki czosnku
  • sok wyciśnięty z dużej cytryny
  • szczypta soli
  • szczypta pieprzu

Wykonanie:

1. Fasolę przygotowuję w tradycyjny sposób – płuczę suche ziarna, a następnie moczę je przez 8-12 godzin, z reguły przez noc. Po tym czasie wodę wylewam i zalewam świeżą, gotuję przez ok. 1 godzinę bez dodatku soli.

2. Z ziaren sezamu przygotowuję tahini, czyli pastę sezamową. Przygotowanie pasty z sezamu w domu jest proste, ale trzeba mieć dobry blender lub robot kuchenny. Jeśli nie masz dobrego sprzętu, użyj kupnej pasty sezamowej.

3. Pastę sezamową tahini dorzucam do przestygniętej fasoli, dodaję 4 ząbki czosnku (lub więcej wg uznania), dodaję sok wyciśnięty z dużej cytryny, sól, pieprz oraz olej i wszystko blenduję na gładką pastę. Jeśli są grudki albo hummus z fasoli jest za suchy, trzeba dodać trochę więcej oleju lub soku z cytryny, ewentualnie wody. Przy dodatku większej ilości oleju wzrośnie kaloryczność hummusu. Zamiast oleju rzepakowego / lnianego / sezamowego można dodać opcjonalnie oliwę, ale jednak wolę olej rzepakowy, który nadaje łagodności hummusowi, albo wręcz olej sezamowy, który ma to coś, co nadaje hummusowi charakteru.

 

Spodobał Ci się mój przepis? Chciał(a)byś w ramach podziękowania zaprosić mnie na kawę?
Możesz to zrobić wirtualnie, klikając poniżej na zielony przycisk.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

Wypróbuj także przepis na BURACZANY HUMMUS Z FASOLI – kliknij na zdjęcie, by przejść do przepisu!

wegańska pasta do chleba hummus z buraka bezglutenowy na kanapki do chleba

23 komentarze

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przeczytaj poprzedni wpis:
wegańskie bezglutenowe ciasto drożdżowe z porzeczkami i jagodami bez cukru
Wegańskie ciasto drożdżowe z porzeczkami

W kuchni mam ostatnio zatrzęsienie owocowe. Zajadam się porzeczkami, jagodami, wiśniami, czereśniami i jeszcze dorwałam ostatnie truskawki. Wyszedł z nich...

Zamknij